Prijswinnaars en festivalfavorieten van het International Documentary Film Festival Amsterdam van 2019 gaan op tournee door het land. De films, afkomstig uit alle hoeken van de wereld, zijn beoordeeld op onder andere uitmuntende cinematografische kwaliteiten en urgentie in onderwerp. Met als resultaat een uniek programma.

Kaarten zijn alleen verkrijgbaar voor het gehele programma, het is niet mogelijk kaarten te kopen voor losse films. Cinevillepashouders betalen dit jaar geen toeslag. Op vertoon van de VIP kaart van de BankGiro Loterij kost een kaart slechts €22,- (max 2 pers per pas).

Op zaterdag- en zondagmiddag zijn de films Nederlands gesproken of Nederlands ondertiteld.

On Saturday evening, all films will be shown with English subtitles. Because there are no English subtitles available for Collective, Push will be shown instead during the Saturday programme.

 

PROGRAMMA:

VOORSPEL (FOREPLAY) | Bijzondere juryvermelding binnen de IDFA Competition for Kids & Docs
Nederland- 2019 – Anne van Campenhout – 15 min.
Nederlands gesproken.

De meest ongemakkelijke, maar ook spannende uren beleven middelbare scholieren ongetwijfeld tijdens seksuele voorlichting. Voorspel (Foreplay) laat zien hoe deze lessen worden gegeven op een vijftal Nederlandse scholen. De makers richtten hun blik hierbij vooral op de reacties van de tweedeklassers, die de informatie al giechelend en stoere grappen makend, maar ook met nieuwsgierigheid tot zich nemen, terwijl de leraren meestal een opgeruimde no-nonsense-aanpak hanteren. De anatomie van de geslachtsdelen komt aan bod, er moeten condooms worden afgerold op neppenissen en via vloeistoffen in plastic bekertjes worden, zogenaamd, soa’s doorgegeven.

Daarnaast worden de leerlingen geïnterviewd en krijgen ze vragen voorgeschoteld als “Is het iets om naar uit te kijken?” en “Hebben jongens het door als een meisje niet wil?”. En porno, wat vinden ze daarvan? Ook sexting en het doorsturen van wraakfilmpjes komt ter sprake. De antwoorden van de kinderen, die vaak zelf nog geen ervaring hebben, maar ongetwijfeld online al van alles hebben gezien, zijn vaak openhartig, soms verrassend en veelal ontwapenend naïef en streetwise tegelijk.

 

SUNLESS SHADOWS | Winnaar van de IDFA Award for Best Directing en openingsfilm van IDFA 2019
Iran, Noorwegen – 2019 – Mehrdad Oskouei – 74 min.
Perzisch gesproken, Nederlands ondertiteld.

In een Iraanse jeugdgevangenis zit een groep minderjarige meisjes hun straf uit voor een zware misdaad: de moord op hun vader, hun echtgenoot of een ander mannelijk familielid. De bijzondere band die filmmaker Mehrdad Oskouei met hen opbouwde, is voelbaar in observaties van openhartige onderlinge gesprekken en speels gestoei, en privé-momenten waarin ze vertellen over de gevolgen van, en soms de redenen voor hun daad.

Soms laat hij hen alleen met zijn camera, die zij dan gebruiken om zich te richten tot hun overleden slachtoffers of hun medeplegers – drie van de meisjes pleegden de moord samen met hun moeders, die in een andere gevangenis hun executie afwachten.

In tegenstelling tot de veel troostelozer situatie van deze moeders, hangt in de woonvertrekken van de meisjes – een gezamenlijke cel die aanvoelt als een grote meisjesslaapkamer, een leslokaal en een groene binnenplaats waar een nestje eendenkuikens rondwaggelt – een bijna zorgeloze sfeer. Gaandeweg begint het te dagen dat deze gesloten vrouwenwereld niet alleen een gevangenis is, maar ook een plek die haar bewoners afschermt van een samenleving waarin mannen op vaak agressieve wijze de dienst uitmaken.

 

COLLECTIVE | Een van absolute de publieksfavorieten
NB: Collective zal alleen op zaterdag- en zondagmiddag worden vertoond. Op zaterdagavond zal Push te zien zijn in plaats van Collective.
Roemenië, Luxemburg – 2019 – Alexander Nanau – 109 min.
Roemeens, Engels gesproken, Nederlands ondertiteld.

Op 30 oktober 2015 brak er in nachtclub Colectiv in Boekarest een grote brand uit. Het werd een van de grootste rampen uit de recente Roemeense geschiedenis, met aanvankelijk 27 doden en 180 gewonden. Binnen enkele dagen braken felle protesten uit, die leidden tot het aftreden van de sociaaldemocratische regering.

Regisseur Alexander Nanau volgt een aantal hoofdrolspelers in de nasleep van de ramp, vanaf het moment waarop bekend wordt dat 37 van de gewonden zijn gestorven aan bacteriële infecties in lokale ziekenhuizen. Hij spreekt met journalisten van een nationale krant, die ontdekken dat de ziekenhuizen sterk verdunde desinfectans gebruikten, met de minister van Volksgezondheid in de tijdelijke technocratische regering en met de slachtoffers van een corrupt zorgsysteem in een disfunctionele staat.

Nanau schuwt sensatie en houdt zich afzijdig van al te grote emoties die het verhaal omringen. Desalniettemin toont hij nauwgezet en op indringende wijze het gezicht van de corruptie die zijn land aantast.

 

IN A WHISPER | Winnaar van de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary
Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Cuba – 2019 – Heidi Hassan, Patricia Pérez Fernández – 80 min.
Spaans, Frans gesproken, Nederlands ondertiteld.

Jeugdvriendinnen Patricia en Heidi groeiden op in Cuba, waar ze allebei studeerden aan de filmacademie. Als kinderen van de jaren zeventig zijn ze opgevoed met de communistische idealen van Che Guevara, maar de beloofde rooskleurige toekomst blijft uit. Afzonderlijk van elkaar ontvluchten ze hun vaderland, weg van de malaise en censuur. Heidi belandt in Zwitserland, Patricia in Spanje. Het contact is jarenlang verbroken.

Wanneer ze, veertig jaar oud inmiddels, voorzichtig opnieuw toenadering zoeken, gebeurt dat op de manier die hun het beste past: via videobrieven. Allebei zijn ze hun leven blijven filmen, ook als het erop leek dat ze nooit meer in de filmwereld zouden werken. Alle omwegen in het bestaan van de twee migranten komen in de openhartige audiovisuele communicatie aan bod. Patricia’s jaren als mojitoverkoper, Heidi’s zoektocht naar werk en aansluiting in Genève, de worsteling met vervreemding en nostalgie naar een land dat niet langer bestaat.

Het resultaat van de brieven, razend knap gemonteerd tot een chronologisch maar toch freewheelend geheel, is een gevoelig, tweekoppig verslag van ontworteling, moederschap, filmliefde, vriendschap en vrijheid.


PUSH |
Please note: Push will only be shown on Saturday evening, instead of Collective.
Sweden – 2019 – Fredrik Gertten – 92 min.

English, Spanish, Italian, German, Korean.
Subtitles in: English

Gentrification is a fatal phenomenon affecting many cities, transforming low-class neighborhoods into highly desirable districts, gradually driving house prices up and the original inhabitants out. Are the new wealthy occupants to blame for the price hikes, or is something else going on?

Filmmaker Fredrik Gertten (Bananas!, Bikes vs Cars) follows the UN’s Special Rapporteur on the Right to Housing as she investigates the shrouded world of venture capitalists, property speculators and slumlords. She visits major cities in Great Britain, Spain, Chile and South Korea to see how such a variety of locations are beset with pretty much identical problems: tenants facing a tripling of their rent while luxury homes—or even entire developments—are left vacant on purpose.

Bricks are the new currency, and the big cities are playgrounds for the rich, claims one of the interviewees. Can anything be done to push back on this “property Mafia”? Committed citizens living on different continents point out that a city center is more than just a desirable location. They’re fighting for better regulations in the hope of turning the tide. Perhaps all that’s needed is a push in the right direction.

*Vip-kaarthouders kunnen met korting naar Best of IDFA