De voorouders van Mateo Sobode Chiqueño aanbaden de zon, die zij beschouwden als een superieur en genereus wezen. Voor Mateo en generatiegenoten is de zon vooral een bedreiging geworden die van ontboste gebieden zorgwekkend droge, stoffige vlaktes maakt, door de camera in schitterende, onheilspellende beelden gevangen.
Een klein deel van de Ayoreo leeft nog teruggetrokken in de bossen van Chaco in Paraguay. Maar een veel grotere groep, waar Mateo deel van is, werd samengedreven in kleine nederzettingen door missionarissen, die hun land onteigenden en hen onder dwang bekeerden tot het christendom.
Al sinds de jaren zeventig trekt Mateo met een inmiddels antieke cassetterecorder langs Ayoreo-gemeenschappen om hen te interviewen en traditionele liederen op te nemen voor zijn audioarchief. Af en toe eet het apparaat een bandje op, wat hij met geduldig gepeuter oplost. In de gesprekken klinkt twijfel over het verlies aan identiteit. Is het een probleem dat de cultuur van de Ayoreo verdwijnt, of is dat een noodzakelijke voorwaarde voor integratie? Hoe belangrijk is het om tradities te behouden?
Misschien ook iets voor jou
Songs of Repression
De gruwelijkheden die ooit plaatsvonden in een Duitse sekte in Chili spelen de voormalige, achtergebleven leden nog steeds parten. Ze maken er het beste van door de kolonie om te vormen tot toeristische attractie.
De Balie x IDFA: Gunda
Minimalistisch en meditatief monument voor zeug Gunda en haar pasgeboren biggen, met in de bijrollen extatische koeien en een éénpotige kip.