In januari 2013, twee jaar na de volksopstand op het Tahrirplein, leidt een explosie van seksueel geweld tot woede en protesten. Het lijkt het begin van een nieuwe Egyptische revolutie, dit keer om vrouwenrechten. Maar acht jaar later is de strijd nog verre van gestreden.
Regisseur Samaher Alqadi registreerde de protesten destijds en filmde daarnaast hoe er in het dagelijks leven op straat wordt gereageerd op haar eigen hoofddoekloze verschijning: met een onthutsende stroom van seksistische opmerkingen en ultraconservatieve meningen. Haar zwangerschap is aanleiding voor een terugblik op haar jeugd en een reflectie op wat het betekent om vrouw te zijn in het Midden-Oosten.
Alqadi zelf toont zich voor de camera in zwart-witbeelden afwisselend kwetsbaar, emotioneel, woedend of strijdend, terwijl ze zich in de voice-over tot haar overleden moeder richt. Archiefbeelden van de protesten in 2013 worden afgewisseld met huiselijke opnamen en interviews: bij de filmmaker thuis, bij vriendinnen, zussen en familie. Jeugdfoto’s en familiefilmpjes illustreren en benadrukken pijnlijk de steeds verder ingeperkte vrijheden voor de Egyptische vrouw.
English
In January 2013, two years after the popular revolt on Tahrir Square, an explosion of sexual violence sparked rage and protests. It looked like the beginning of a new Egyptian revolution, this time for women’s rights. But eight years later, the battle is far from over. As well as filming the protests themselves, Samaher Alqadi captures scenes from daily life on the streets, where people respond to her not wearing a headscarf with a shocking barrage of sexist comments and ultraconservative views. In addition, her pregnancy prompts her to reflect on her youth and what it means to be a woman in the Middle East. Alqadi also appears in front of the camera, filmed in black-and-white, appearing by turns vulnerable, emotional, outraged, or combative. In voiceover, she addresses her deceased mother. Archive footage of the 2013 protests is interspersed with domestic scenes and interviews at the home of the filmmaker herself or of girlfriends, sisters, and other family members. Photos from her youth and family films illustrate and painfully spotlight the ever-growing limitations placed on the freedom of Egyptian women. |