Op een heuvel in de Sahel in Niger kijkt een jongetje uit over de stad Zinder. Ligt daar zijn toekomst? Het contrast met de stoffige straten daarbeneden is groot. Veel jonge Nigerezen zonder opleiding of werk sluiten zich er aan bij bendes, ofwel ‘palais’. Bodybuilder Siniya Boy zwaait de vlag van zijn palais, waarop Itleur (‘Hitler’) staat geschreven. Volgens hem was Hitler een Amerikaanse strijder die nergens bang voor was.
De in Zinder geboren filmmaker en activist Aicha Macky is hier voor een diepteportret van die jonge generatie in de wijk Kara Kara − ooit verbanningsoord voor lepralijders, nu de buurt van de vergeten kanslozen. Naast de opgewekte Siniya Boy treffen we onder meer taxichauffeur Bawo, ex-palaisleider met berouw, en benzinesmokkelaar Ramsess, in eigen woorden half vrouw, half man.
Littekens in close-up getuigen van geweld, maar het verrassend hoopvolle Zinder toont dat er meer is. Stoere poses, huiselijke momenten, riskante smokkeltochten, persoonlijke verhalen, de prostitutiewijk en de gevangenis: alles komt voorbij in deze openhartige verkenning die stereotypen vermijdt.
English
From a hill in the Sahel region of Niger, a young boy looks out over the city of Zinder. Is this where his future lies? The contrast with the dusty streets below is huge. Many young Nigeriens without a place to learn or work join one of the gangs, or palais. Siniya Boy, an excitable bodybuilder, waves his palais’s flag, featuring the word Itleur (“Hitler”). He explains that Hitler was a fearless American warrior. The filmmaker and activist Aicha Macky, who was born in Zinder, has come here to make an in-depth portrait of this young generation in the Kara Kara district—a former leper colony that is now home to the forgotten underprivileged. As well as Siniya Boy, we meet Bawo—a taxi driver and remorseful former palais leader—and Ramsess, a gas smuggler who describes themself as half-woman, half-man. Close-ups of scars bear witness to violence, but with its surprisingly hopeful tone, Zinder shows that’s not all there is to life here. The tough poses, domestic moments, hazardous smuggling trips, personal stories, and scenes in the red light district and jail all come together in a candid exploration that evades the stereotypes. |