TV NL EN

Testwet is nekslag voor musea, theaters, concertzalen en bioscopen

Verplichte toegangstesten voor museum- of theaterbezoek houden het publiek weg. De testwet moet van tafel, schrijven directeuren van culturele instellingen en kunstenaars in een brandbrief aan de Kamer.

Geachte leden van de Tweede Kamer,

Met grote zorg kijken wij naar de tijdelijke testwet waar dinsdag 11 mei in de Kamer over gestemd gaat worden. Deze nieuwe wet leidt tot nog meer hindernissen en beperkingen voor bezoek aan cultuur. Beperkingen die wel worden ingevoerd, maar waar de einddatum niet van gegeven wordt.

De nieuwe testwet kan een uitkomst zijn voor festivals en massa-evenementen zoals sportwedstrijden, waar veel mensen dicht bij elkaar komen, maar betekent de nekslag voor musea, theaters, concertzalen en bioscopen en zogenaamde doorstroomlocaties die ook al maanden gedwongen dicht zijn. Voor het kunstpubliek betekent deze wet alleen maar meer drempels om schoonheid, troost en kennis op te doen in de cultuur.

Voor een bedrag dat oorspronkelijk op ruim een miljard euro werd geschat worden tijdelijke verplichte testlocaties ingericht. Bezoek aan culturele instellingen als musea en theaters mag als deze wet te ver wordt doorgevoerd alleen als de bezoeker kan bewijzen zojuist getest te zijn. Deze drempel blijkt voor het publiek te groot. Dat hebben de zogenaamde pilot-testen voor toegang de afgelopen tijd bewezen.

De culturele sector kan dit financieel niet meer aan. Dus zullen na invoering van de testwet extra financiële steunmaatregelen noodzakelijk blijven. Die komen dus nog bovenop de al zeer aanzienlijke kosten van deze testwet. Een miljard waarvan geen cent naar de kunsten of kunstinstellingen gaat.

De uitgebreide ervaring van vorig jaar kan onmiddellijk weer ingezet worden

Het onthutsende is dat er een goed, goedkoop en praktisch alternatief is: de vorig jaar uiterst zorgvuldig ontwikkelde protocollen waarmee culturele instellingen (en doorstroomlocaties) veilig open kunnen. De uitgebreide ervaring van vorig jaar kan onmiddellijk weer ingezet worden. Uit de maanden waarin musea, theaters en bioscopen open waren is duidelijk gebleken dat er geen extra uitbraken van corona voorkwamen bij cultuurbezoek, kortom dat dat veilig kan. Zonder dat dit extra wetgeving of investeringen vereist.

In België zijn de musea al maanden open. Dit leverde een hele nieuwe groep museumgangers op: mensen die nog nooit of zeer sporadisch in het museum geweest waren. Het aanboren van nieuw publiek in plaats van het publiek nog meer drempels geven, zou een zeer welkom en positief alternatief zijn voor de desastreuze plannen zoals ze nu op papier staan.

Wij hopen dat de Kamer de testwet afwijst of in ieder geval zodanig aanpast dat de culturele sector, de musea, de doorlooplocaties, de podia, theaters en bioscopen zo spoedig mogelijk heropend kunnen worden met de afgelopen jaar reeds opgedane ervaring.

Lees hier de brief in het NRC Handelsblad.
De brandbrief als internationaal nieuws.

ONDERTEKENAARS

Deze brief, geschreven door Yoeri Albrecht (De Balie) en Tinkebell (kunstenaar), is mede-ondertekend door onder anderen Taco Dibbits (directeur Rijksmuseum), Jan van Adrichem (kunsthistoricus), Vivienne Ypma (directeur De Kleine Komedie Amsterdam), Emily Ansenk (directeur Holland Festival), Irene Asscher (voorzitter Nederlandse Museum Vereniging), David Bazen (zakelijk directeur Koninklijk Concertgebouworkest), Dolf Janssen (cabaretier), Heleen van Royen (schrijver), Michiel Buchel (directeur NEMO Science Museum), Saskia Bak (directeur museum Arnhem), Ralph Keuning (directeur Museum de Fundatie), Siep Wijsenbeek (directeur FIN Branchevereniging van fondsen en foundations), Paul Baltus (directeur Kunsthal KAdE, Mondriaanhuis, Museum Flehite, FASadE), Chris Dingjan (verenigingsmanager Vereniging van Nederlandse Orkesten), Nanda van den Berg (directeur Huis Marseille), Fusien Bijl de Vroe (Vereniging Rembrandt), Liesbeth Bijvoet (Joods Cultureel Kwartier), Annabelle Birnie (directeur de Hermitage en De Nieuwe Kerk), Carlien Blok (directeur de Hortus), Andreas Blühm (directeur Groninger Museum), Lennart Booij (kunsthistoricus), Michiel Borstlap (pianist en componist), Cathelijne Broers (directeur Prins Bernhard Cultuurfonds), Birgit Büchner (directeur museum Ons’ Lieve Heer Op Solder), Peter van de Bunder (Kunstenbond), Anton Corbijn (kunstenaar), Hendrickje Crebolder (directeur development en media Rijksmuseum), Hans Croiset (regisseur en acteur), Annemarie den Dekker (directeur Rijksmuseum Muiderslot), Ann Demeester (directeur Frans Hals Museum), Caro Derkx (theatermaker), Mariette Dölle (directeur museum Kranenburgh), Birgit Donker (directeur Nederlands Fotomuseum), Maarten Doorman (schrijver en filosoof), Jaring Dürst Britt (Nederlandse Galerie Associatie), Charles Esche (directeur van Abbemuseum), Sjarel Ex (directie Museum Boijmans Van Beuningen), Jarrod Francisco (directeur Likeminds), Margot Gerene (adjunct-directeur Frans Hals Museum), Guido Geelen (beeldend kunstenaar), Erik van Ginkel (zakelijk directeur Rijksmuseum), Emilie Gordenker (directeur Van Gogh Museum), Martine Gosselink (directeur Mauritshuis), Esther Gottschalk (directeur Nieuw Genootschap Nederlandse Componisten), Jacqueline Grandjean (directeur Oude Kerk), Tonko Grever (voorzitter Samenwerkende Amsterdamse Musea), Marco Grob (zakelijk directeur Centraal Museum), Martijn Grootendorst (artistiek directeur Rode bioscoop), Arnon Grunberg (schrijver), Nynke de Haan (zakelijk directeur Foam), Marjan van der Haar (zakelijk directeur Filmfestival Rotterdam), Sandra den Hamer (directeur Filmmuseum Eye), Merel van Helsdingen (directeur NXT Museum), Sofía Hernández Chong Cuy (directeur Kunstinstituut Melly), Erik Hofstra (Beroepsorganisatie Kunstenaars), Ivo van Hove (directeur Internationaal Theater Amsterdam), Michael Huijser (directeur Scheepvaartmuseum), Stijn Huijts (directeur Bonnefantenmuseum), Wim Huppertsz (directeur Allard Pierson Museum / collecties UvA), Matthea de Jong (directeur Tolhuistuin), Oek de Jong (schrijver), Freek de Jonge (cabaretier), Renee Jongejan (zakelijk directeur Mauritshuis), Judikje Kiers (directeur Amsterdam Museum), Ina Klaassen (directie Museum Boijmans Van Beuningen), Joram Kraaijeveld (voorzitter Platform BK), Jeroen Krabbé (acteur), Annemiek Krans (directeur grachtenmuseum), Howard Komproe (stand-up comedian), Pepijn Kuyper (Lantaren Venster), Maaike Lauwaert (zakelijk leider de Appel en voorzitter De Zaak Nu en MOKER /P_Oi), John Leerdam (regisseur), Joep van Lieshout (kunstenaar en oprichter stichting AVL Mundo), Imara Limon (conservator Amsterdam Museum), Willemijn Maas (zakelijk directeur Nederlands Danstheater), Lucas De Man (creator), Renzo Martens (kunstenaar), Olga Mink (directeur Baltan Laboratories), Willemijn Mooij (directeur Nederlandse Bachvereniging), Marc Mulders (beeldend kunstenaar), Ruud Nederveen, (voorzitter De Creatieve Coalitie), Martijn van Nieuwenhuyzen (directeur De Pont Museum), Erwin Olaf (fotograaf), Ronald Ophuis (beeldend kunstenaar), Nazmiye Oral (actrice en auteur, mede-oprichter theatercollectief Adelheid-Zina), Suzanne Oxenaar (cultureel ondernemer), Lisette Pelsers (directeur Kroller Müller), Wim Pijbes (directeur Stichting Droom en Daad), Alice Roegholt (Museum ’t Schip), Aafke Romeijn (schrijver en muzikant), Marélie van Rongen (directeur Toneelschuur en lid VVP), Adelheid Roosen (theatermaker), Bart Rutten (artistiek directeur Centraal Museum), Hedwig Saam (directeur museum het Valkhof), Mette Samkalden (Vereniging Nederlandse kunstbeurzen), Maria Schnyder (conservator De Pont museum), Gijs Scholten van Aschat (acteur), Dorine Schoon (voorzitter Stichting Platform voor Freelance Musici), Stijn Schoonderwoerd (directeur Nationale Opera & Ballet), Emile Schrijver (directeur Joods Cultureel Kwartier), Gijs Schunselaar (directeur museum van Loon), Jeannette Smit (directeur Theater Bellevue), Jennifer Tee (beeldend kunstenaar), Benno Tempel (algemeen directeur Kunstmuseum Den Haag), Eddy Terstall (regisseur), Mark Timmer (artistiek directeur Frascati Theater), Calliope Tsoupaki (componist des Vaderlands), Kim Tuin (directeur Het Hem), Willem Velthoven (directeur Mediamatic), Barbara Visser (beeldend kunstenaar), Tido Visser ( directeur Nederlands Kamerkoor), Arend Jan Weijsters (directeur AGA Lab), Errol van de Werdt (directeur TextielMuseum), Mirjam Westen (conservator Museum voor Moderne Kunst Arnhem), Joost Westerveld (algemeen directeur Amsterdam Sinfonietta), George Wiegel (directeur Rotterdams Philharmonisch Orkest), Agaath Witteman (theatermaker), Rein Wolfs (directeur Stedelijk Museum Amsterdam), Samuel Wuersten (directeur Holland Dance Festival), Edwin van Huis (algemeen directeur Naturalis Biodiversity Center), Janelle Moerman (directeur Museum Prinsenhof Delft), Tjeerd Vrij (directeur Haags Historisch Museum en Museum de Gevangenpoort), Aad Meinderts (directeur Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum), Arnoud Odding (directeur Rijksmuseum Twenthe), Charles de Mooij (directeur Het Noordbrabants Museum), Roland Kieft (algemeen directeur Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroep Koor), Sven Arne Tepl (algemeen & artistiek directeur Residentie Orkest), Jacco Post (algemeen directeur Phion), Jan Geert Vierkant (directeur Metropole Orkest), Stefan Rosu (intendant Philharmonie Zuid-Nederland), Marieke van Schijndel (Museum Catharijneconvent), Bert Mennings (directeur Limburgs Museum), Herman van Karnebeek (zakelijk directeur Kunsthal Rotterdam), Anne de Haij (directeur Stedelijk Museum Schiedam), Rob Streevelaar (algemeen directeur Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamer Orkest).