Is een sprankelende hyper-originele art-mystery-thriller, waar zoveel film- en kunstplezier van afspat, dat je er wel vrolijk van moet worden. Alsof Picasso een remake maakte van een James Bond uit de jaren ‘60 met Hitchcock als inspiratie.

Ruben Brandt (een samenvoeging van Rubens en Rembrandt) is een psychotherapeut gespecialiseerd in het behandelen van kunstdieven. Zelf wordt hij geteisterd door nachtmerries waarin de personages uit beroemde schilderijen hem aanvallen en achtervolgen. Als therapeutische noodgreep besluit hij om deze 13 meesterwerken te stelen in de hoop op genezing. Bijna in het geheim werkte visueel kunstenaar Krstic aan zijn meesterlijke animatiedebuut, waarin hij het esthetische genot van kunst combineert met de meeslependheid van genrefilms. Ongekend speels, vanzelfsprekend en bijzonder stijlvol vormen schilderijen van Hopper, Picasso en Warhol het decor.

Tijdens het voor- en nagesprek zullen wij met twee van ‘s lands meest veelzijdige en veelgevraagde filmanimatoren spreken over het vak van filmanimator. We zullen spreken over de verschillende stijlen van filmanimatie die er zijn, van het zeer bewerkelijke stop-motion, 2D animatie, 3D animatie, lijnanimatie tot motion graphic design en de inmiddels wereldberoemde Pixarstijl van animeren. Welke stijl heeft de voorkeur? Waarom? Hoe is het om  mee te werken aan de animatiefilm van een ánder? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied? Wat vinden we van Disneyfilms in het algemeen en van de film Ruben Brandt Collector in het bijzonder. Dit en zoveel meer zal deze avond ter (teken)tafel komen. Het belooft een kleurrijke en geanimeerde avond te worden.

Over de sprekers

Bob Wolkers (1981) volgde kunstopleidingen in Tilburg en Lyon, met als specialisatie animatie. Hij maakte de illustraties bij vier boeken van zijn vader Jan Wolkers. Sinds hij in 2010 werkte aan The Illusionist, een Frans-Britse animatiefilm naar een scenario van de wereldberoemde cineast Jacques Tati, is hij een veelgevraagd animator. Zijn werk voor Michaels Dudok de Wits veelgeprezen film The Red Turtle was naar eigen zeggen zijn ‘droomproject’. Thans werkt Wolkers aan de animatieverfilming van het Dagboek van Anne Frank voor studio Submarine.

Autodidact filmmaker Erik van Schaaik begon reeds tijdens zijn studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem kindertelevisie te maken voor de VPRO. Hij schreef, regisseerde en animeerde zowel live-action als animatieseries, waaronder Het Mannetje van de Radio en Teckel Titus, gebruikmakend van uiteenlopende technieken. Later begon hij zich te ontwikkelen op het gebied van de autonome animatiefilm, met producties als Vent en het Gouden Kalf winnende Under The Apple Tree.

Dit programma is gratis toegankelijk voor leden van We Are Public