Let op! Dit programma vindt plaats in Rialto, Ceintuurbaan 338, Amsterdam.
Casablanca: op een dag belt de hoogzwangere Samia aan bij de bakkerij van Abla – ze zoekt werkt. Ze mag één nachtje blijven, maar het worden er veel meer. Met voorgesprek met Myriam Sahraoui.
Voorafgaand aan de film gaat De Balie-programmamaker Rokhaya Seck in gesprek met theatermaker Myriam Sahraoui over wat er wordt gewonnen en verloren voor vrouwen in een veranderende Marokkaanse samenleving. In hoeverre onderdrukken tradities nog steeds de positie van vrouwen in Marokko en in hoeverre geven conservatieve tradities de vrouwen juist de mogelijkheid tot zelfexpressie en identiteit? Hoe zetten Marokkaanse vrouwen en Marokkaanse vrouwelijke kunstenaars in het bijzonder, de geschiedenis en haar tradities naar eigen hand?
Adam
Twee vrouwen die elkaar niet kennen; hoe sluiten die vriendschap? De Marokkaanse regisseur Maryam Touzani laat het in dit zelfgeschreven speelfilmdebuut zien. Tegelijk maakt ze heel subtiel duidelijk welke positie vrouwen innemen in het patriarchale Marokko. Dit debuut leverde haar tot dusverre negen filmprijzen op, wat mede te danken is aan het uitstekende acteerwerk van Loubna Azabal en Nisrin Erradi.
Veertiger Abla (Azabal), de norse en alleenstaande moeder van de achtjarige Warda, runt een bakkerij in Casablanca. Op een dag staat de ongehuwde en hoogzwangere Samia (Erradi) voor de deur; ze is op zoek naar werk. Eigenlijk wil Abla haar direct wegsturen, maar ze weet ook wel dat ze een zwangere vrouw niet zomaar de straat kan laten, dus mag Samia een nachtje blijven. Maar zr blijft langer, al was het maar doordat Warda dol op Samia is. Voorzichtig ontluikt een warme vriendschap tussen Abla en de nieuwe huisgenoot. Abla´s leven krijgt weer wat kleur. Maar er is ook een baby op komst.