Een jaar uit het leven van de familie Yu in Fyuang, een Chinese provinciestad die weldra zal verdwijnen onder de vleugels van Hangzhou City. De zeventigjarige moeder krijgt een beroerte, haar vier zonen en hun familie moeten hun levens aanpassen terwijl ze zelf met de nodige problemen hebben te kampen. Ze zijn getuige van de razendsnelle modernisering en schaalvergroting in hedendaags China. Het resultaat – een film als een opeenvolging van vignetten – laat zich vergelijken met de beroemde Chinese handrolschilderingen: die kun je niet in één keer bekijken, de beelden ontvouwen zich stapje voor stapje voor het oog.
Voor zijn vertelling over deze lotgevallen van een doodgewone Chinese familie koos Gu niet-professionele acteurs; zelf volgde hij geen filmopleiding. Des te verrassender dat zijn speelfilmdebuut meteen geselecteerd werd voor het Cannes-filmfestival (Semaine de la Critique/Critic’s Choice) en daarna te zien was op tal van prestigieuze festivals. Gu Xiaogang (1988) studeerde Kostuumontwerp en Marketing en raakte tijdens zijn studie geïnteresseerd in film. Voor Dwelling in the Fuchun Mountains filmde hij twee jaar lang, gedurende de vier seizoenen. Zijn speelfilmdebuut is bedoeld als de eerste van een trilogie.