Wat is moederschap? Maura Delpero’s Maternal toont ons een wereld waarin twee vormen van moederschap – de alleenstaande moeder en de heilige moeder – botsen.
De film speelt zich af binnen de muren van een zogenaamde Hogar, een Italiaans religieus opvanghuis voor jonge alleenstaande moeders in Buenos Aires en volgt drie vrouwen: zuster Paola, een Italiaanse non die op het punt staat haar religieuze geloften af te leggen, Luciana, een tienermoeder die moeite heeft voor haar dochter te zorgen, en Fatima, een andere tienermoeder met een jonge zoon, die zwanger is van haar tweede kind. Alle drie worstelen ze op hun eigen manier met de implicaties van het moederschap. De gestroomlijnde witte habijten van de nonnen contrasteren met de felle kleuren, de korte rokjes en de strakke kleding van de tienermoeders. De nonnen zijn stil en spreken alleen om te bidden. De jonge vrouwen schreeuwen luid en hebben regelmatig ruzie. Vaak versmelten hun stemmen met het gehuil van hun baby’s. Terwijl de kamers van de nonnen wit en kaal zijn, zijn de kamers van de jonge vrouwen bezaaid met speelgoed en kindertekeningen. Voor de nonnen is het moederschap vooral een handleiding voor moederlijke zuiverheid, aspiratie en reproductieve heiligheid. Maar voor de jonge vrouwen die ze opvangen is het moederschap slechts een pragmatische handleiding om te overleven. De nonnen kunnen de realiteit van de jonge vrouwen op het gebied van seks, geboorte en opvoeding niet begrijpen. Door dit onbegrip ontstaat er een strijd om de kinderen. Maternal werkt op meerdere niveaus door de complexiteit van zorg en liefde te laten zien. De film speelt met religieuze symboliek en met thema’s als verleiding en vrijheid zonder een hard oordeel te vellen. Het is een genuanceerde weergave van het moederschap dat ontwapenend, ontroerend en charmant grappig is.