Deze meeslepende en verbijsterende documentaire over de ongekend populaire Air Jordan Sneaker neemt je mee op reis door de recente Amerikaanse geschiedenis in relatie tot sport, etniciteit, politiek en ondernemerschap. Een schoen die een grote sociale en culturele betekenis kreeg en door een geniale marketingstrategie in samenwerking met Michael Jordan een miljardenomzet bereikte.
Het zijn de jaren 80 in Amerika. Er heerst een grote crack-epidemie en Reagans ‘war on drugs’ biedt weinig soelaas. Michael Jordan is slechts nog een veelbelovend talent, de NBA worstelt met kijkcijfers en verliest spelers die aan cocaïne gebruik ten onder gaan. NIKE maakt alleen nog tennis- en hardloopschoenen en heeft moeite het hoofd boven water te houden. Slimme marketeers bij het bedrijf zien kansen. Om de teamsport naar zich toe te trekken wordt basketball-scout Sonny Vaccaro op de loonlijst gezet en een jonge getalenteerde filmmaker, Spike Lee, wordt aangetrokken voor de commercials. Het is een kwestie van timing en geluk maar zodra NIKE Michael Jordan en zijn schoenen wereldwijd lanceert, wordt geschiedenis geschreven.