De Balie kijkt: The best of Doculab Suriname

Suriname heeft een rijke historie en kent vele culturen met een grote eigenheid en diversiteit. Veel van wat zich heeft afgespeeld, en zich thans afspeelt, is verborgen voor grote delen van de Surinaamse gemeenschap.

DocuLab Suriname is geïnitieerd ter gelegenheid van 40 jaar Onafhankelijkheid waarbij voor elk jubileumjaar een documentaire gemaakt werd. Het doel van dit initiatief is een documentairecultuur te stimuleren in Suriname.

Drie van de zes Doculab films zullen tijdens deze De Balie best-of worden vertoond. Na de laatste film, Je kan toch lezen van Ananta Khemradj die tevens is geselecteerd voor het Nederlands Film Festival, zal een nagesprek plaatsvinden met Khemradj en kunnen tevens vragen door het publiek worden gesteld. De avond wordt gemodereerd door directeur van De Balie Yoeri Albrecht.

Programma:

19.30-19.40 Aanvang en korte introductie Eddy Wijngaarde, filmproducent en oprichter The Back Lot. The Back Lot wil duurzame bedrijvigheid in de filmbranche in Suriname teweeg brengen en daarmee zowel het culturele leven als de economie een impuls geven.

19.40-20.10 1e film: Hidden World van Kenrich Cairo (31 minuten)

Vader Amoksi heeft de gave om in het afgelegen Marron-dorp ‘Akuyutu Kondre’ in contact te treden met de doden wereld. De doden rituelen dienen daarbij strikt nageleefd te worden om niet met de voorouders in conflict te geraken. Maar Amoksi is oud, en het wordt tijd om zijn kennis over te dragen aan zijn zoon, maar die heeft alleen maar interesse in zijn iPhone.

Over de regisseur: Op 26 september 1972 is Kenrich Cairo geboren als 5e kind uit een gezin van 8 in het stadje Moengo. Op jonge leeftijd werd hij door zijn ouders meegenomen naar Paramaribo waar hij middelbaar onderwijs heeft genoten en daarna de opleiding tandtechniek succesvol heeft afgerond. Ver van zijn Marron-roots heeft hij toch de liefde en de drang ontwikkeld om meer te weten over zijn afkomst en de daarbij behorende cultuur. Dit heeft hem tot het maken van deze film gebracht.

 

———————————————————————————————————————————————————————–

20.15-21.20 2e Film: Frits de Gids van Tessa Leuwsha (57 minuten)

Watsy (22) probeert de mooie Amelia het hof te maken, geheel volgens de tradities van zijn Marron-dorp. Deel van die traditie is dat je minstens twee vrouwen trouwt. Maar Watsy heeft moderne Westerse ideeën over romantische liefde, en één vrouw lijkt hem al hoofdpijn genoeg.

Over de regisseur: Tessa Leuwsha werd geboren in Amsterdam en heeft een Surinaamse vader en een Nederlandse moeder. Ze volgde een opleiding Toeristisch Management en studeerde Engels. In 1995 emigreerde ze naar Suriname en schreef Reishandboek Suriname, waarvan vele herziene drukken zijn verschenen.

———————————————————————————————————————————————————————–

PAUZE 10 minuten

———————————————————————————————————————————————————————–

21.30-22.20 3e film: Je kan toch lezen van Ananta Khemradj (49 minuten)

Ananta (27) vraagt zich af waarom ze zo weinig weet over de roerige jaren ’80 in Suriname. Is het belangrijk om die geschiedenis te kennen? Of helpt het de Surinaamse samenleving juist verder om het er maar niet over te hebben, en vooruit te kijken?

Over de regisseur: Ananta Khemradj, geboren in Nederland, groeide op in Suriname. Na de middelbare school vertrok ze naar Nederland om bestuurskunde te studeren. Haar nieuwsgierigheid en drang om ook buiten de schoolkaders zich verder te ontwikkelen, brachten haar terug naar Suriname

22.20-22.55 Start nagesprek met o.a. Ananta Khemradj (35 minuten)

22.55 EINDE programma

Dit programma is in samenwerking met The Back Lot Suriname.