TV NL EN

Abdelkader Benali over zijn nieuwe voorstelling De val van Granada, cultureel erfgoed en het vertellen van (oude) verhalen

Plein Publiek podcast

In De val van Granada duikt Abdelkader Benali samen met theatergroep Hotel Modern in de geschiedenis van het Moorse rijk. Een inspiratiebron die vaker terugkomt in zijn werk. Wat fascineert hem aan deze oude beschaving? En wat is het belang van (oude) verhalen vertellen?

Programmamaker Irene van den Bosch gaat in gesprek met schrijver, dichter en theatermaker Abdelkader Benali. Onder meer over Benali’s nieuwste boek De opdracht van de Moor en zijn nieuwe voorstelling De val van Granada

Abdelkader Benali (1975) is schrijver, dichter, programma- en theatermaker. Hij debuteerde in 1996 met zijn roman Bruiloft aan zee, waarmee hij de Geertjan Lubberhuizen Prijs won. Voor zijn tweede roman, De langverwachte, ontving Benali in 2003 de Libris Literatuur Prijs. In 1999 ging zijn toneelstuk De Ongelukkige in première, ook over het Moorse Granada. Benali maakte diverse programma’s voor televisie, waaronder De schrijver en de stad in 2011.

In deze wekelijkse talkshow van De Balie interviewen programmamakers de makers die hen inspireren. Van cabaretiers tot schrijvers en van theatermakers tot kunstenaars.

Good Mom/Bad Mom with Katy Hessel, Buhlebezwe Siwani, Laurie Cluitmans and Heske ten Cate

De Balie Podcast

In art, a one-sided image of ’the mother’ as a self-sacrificing and nurturing figure prevails. Does a new visual language contribute to emancipation? We will discuss this with, amongst others, Katy Hessel, art historian, curator, broadcaster, and the bestselling author of The Story of Art without Men.

Mothers have been banished to the private domain for centuries. This is also true in the art world. What are the social consequences of this? As part of the exhibition Good Mom/Bad Mom at the Centraal Museum in Utrecht and the publication Mothering Myths: An ABC on Art, Birth and Care, we unravel the clichés, stigmas, and myths surrounding the representation of motherhood. A conversation about parenting, the politics of the womb, and self-determination.

In collaboration with Centraal Museum Utrecht.

Onder hoogspanning: een groene industriële revolutie met o.a. Diederik Samsom

De Balie Podcast

Om Europa competitiever te maken, heeft Brussel een nieuwe industriepolitiek aangekondigd. Een pakket van 400 miljard euro moet de Europese industrie autonomer maken. Maar hoe ziet dat eruit? En wat zijn de gevolgen voor het ambitieuze klimaatbeleid dat Brussel predikte?

Om Europese bedrijven beter te laten concurreren met de Verenigde Staten en China, heeft Wopke Hoekstra namens de EU aangekondigd miljarden uit te trekken voor de eigen industrie. De belofte is dat de belasting op energie wordt verlaagd en de regeldruk verminderd wordt. Deze ‘clean industrial deal’ moet onder meer de staal- en chemie-industrie in Europa behouden en de auto-industrie een zetje geven.

Maar hoe autonoom kan Europa worden als we voor onze Duitse e-auto’s Chinese accu’s nodig hebben? En hoe verhoudt het aangekondigde beleid zich tot de groene ambities van Brussel? Met onder anderen Diederik Samsom, architect van de Green Deal (de voorganger van de Clean Deal), gaan we in gesprek over de toekomst van de Europese industriepolitiek.

Mede mogelijk gemaakt door Vandebron.

Programmamaker: Katarina Schul

Conversations for the (Poly)curious with Deepa Paul, Eva de Goeij and Manoj Kamps

De Balie Podcast

Polyamory is more visible than ever. Having multiple partners can allow for freedom, autonomy and fun. But how do you navigate this when your upbringing tells you to follow a singular path or while raising children? And how do you deal with jealousy?

On the occasion of the publication of her book Je mag me alles vragen: liefde in een open huwelijk, writer and journalist Deepa Paul will share her personal journey: from growing up in the deeply catholic Philippines, where divorce is nearly impossible, to shaping an open marriage in The Netherlands. Together with others, we’ll discuss the realities of having multiple romantic partners, from navigating family and cultural expectations to redefining love on your own terms. We will explore what it means to embrace multiple lovers and multiple identities.

Descartes herverteld: Ik denk dat ik ben

De Balie Podcast

Coen Simon ‘hervertelde’ Descartes. In de literatuur, het theater en de film is het heel gebruikelijk om bewerkingen te maken van aloude verhalen. Hoe werkt dat met filosofische klassiekers?

Dubito, ergo cogito ergo sum. In de zeventiende eeuw deed Descartes de beroemdste vinding uit de geschiedenis van de filosofie. Zelfs als ik alles in twijfel trek blijft één zekerheid overeind, namelijk dat ik ben. In Ik denk dat ik ben repliceert filosoof Coen Simon het beroemde denkexperiment van Descartes. Zes dagen zit hij voor de haard om alles in twijfel trekken: zijn aannames, zijn zintuigen en uiteindelijk zichzelf. Wat levert deze ‘hervertelling’ van Descartes op? En wat is de waarde van radicale twijfel in een ‘post-truth’-samenleving?

Deze avond gaan we in gesprek over de filosofie van Descartes en onderzoeken we de waarde van de hervertelling.

In samenwerking met Uitgeverij Athenaeum en Filosofie Magazine.

Kim Karssen over clowns en daten, beeldende voorstellingen en grappenmaker zijn

Plein Publiek podcast

Met cross-overs tussen theater en cabaret zijn de voorstellingen van Kim Karssen even grappig als confronterend. In We’re all alone in this together (2024) vergaat het publiek langzaam het lachen wanneer haar voorstelling ongekend pijnlijk laat zien hoe de ongelijkheid tussen man en vrouw kan doorwerken in een creatief proces. Volgens de Volkskrant was het de beste voorstelling van het seizoen.

Programmamaker Veronica Baas gaat met Kim Karssen in gesprek over haar maakproces, wat haar inspiratiebronnen zijn en hoe je uit je kwetsbaarheden kunt putten. En waarom zijn haar voorstellingen soms zo talig en soms zo stil? Een gesprek over maken, spelen en wat er komend seizoen op de planken komt. 

Kim Karssen (Amersfoort, 1996) is theatermaker en actrice. In 2019 studeerde ze af aan de performanceopleiding van de Toneelschool Maastricht. Na haar afstuderen maakte ze samen met theatermaker Florian Myjer verschillende voorstellingen. In 2021 speelt ze haar eerste solovoorstelling De Grap. Sinds 2022 is Karssen verbonden aan Frascati producties. Met We’re all alone in this together (2024) werd Karssen genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2024.

Interview door programmamaker Veronica Baas

Stikstofcrisis en woningcrisis op onze schaarse grond: kunnen we het nog, ruimtelijke ordening?

De Balie Podcast

In 2010 werd het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening afgeschaft: Nederland was af. Vijftien jaar later – en een stikstofcrisis, woningcrisis en nieuw ministerie van VRO rijker – vragen we in De Balie: kunnen we dat eigenlijk nog, ruimtelijke ordening?

In het dichtbevolkte Nederland is grond schaars, en dus duur. De problemen waar boeren, energiebedrijven en woningzoekenden zoal tegenaan lopen, zijn vaak terug te leiden tot één overkoepelend probleem: een gebrek aan grondpolitiek. 

Voorzichtig probeert de overheid de regie op ruimte weer terug te krijgen, na die uit handen te hebben gegeven aan lokale overheden en commerciële partijen. Maar kunnen we dat nog, ruimtelijke ordening? Of dreigt voor Nederland het scenario van een rommelig doe-het-zelf-landschap waar het recht van de sterkste geldt?

In samenwerking met Foodlog.

To Baby or not to Baby: waar komt de kinderwens vandaan?

De Balie Podcast

Kinderen krijgen is niet meer zo vanzelfsprekend als het ooit was. Er is meer ruimte om bewust wel of niet voor kinderen te kiezen. Maar hoe doe je dat? Een ontleding van de kinderwens met theatermaker Floor Houwink ten Cate, queer-activist Ryan Rafael Raj Rian Ramharak, voormalig politica Hedy d’Ancona en historicus Liesbeth Smit.

Waarom willen we kinderen? Samen met theatermaker Floor Houwink ten Cate gaan we in gesprek over de overwegingen die meespelen bij het besluit om (nog) een kind te nemen. Maar ook over de rol van gendernormen hierin. Zijn rammelende eierstokken een biologisch gegeven of een maatschappelijk construct? Hoe zwaar drukt het klassieke ideaalbeeld van een gelukkig gezin met kinderen – en uiteindelijk kleinkinderen – zijn stempel? Hoe is die drang van de kinderwens historisch verandert?

Deze avond is naar aanleiding van de voorstelling Battlefield of Dreams van Floor Houwink ten Cate. Een unieke samensmelting van fysiek theater, intieme documentaire, live muziek en een talkshow over ongewenst en gewenst kinderloos zijn, fertiliteitstrajecten en abortussen. Over nieuwe vormen van ouderschap en je rechten hierin. De voorstelling gaat in april in première en is vrijdag 9 mei en zaterdag 10 mei te zien in Internationaal Theater Amsterdam.

In samenwerking met Theater Utrecht.

Een beladen avond met Christien Brinkgreve en Aaf Brandt Corstius

De Balie Podcast

Hoewel vrouwenemancipatie één van de grootste thema’s is uit haar professionele leven, slopen de karrensporen van het patriarchaat toch haar gezinsleven binnen. In Beladen Huis reflecteert Christien Brinkgreve op een liefdevolle én confronterende manier op haar vastgelopen huwelijk.

Tijdens deze avond gaat Aaf Brandt Corstius in gesprek over feminisme binnen en buiten het huwelijk. Hoe beïnvloeden maatschappelijke structuren onze liefdesrelaties? Hoeveel ruimte neem je in als moeder, als vrouw – in een relatie, in een gezin en in de maatschappij? En wat betekent het om radicaal eerlijk te zijn over je eigen leven en relaties?

Over Beladen Huis: Na de dood van haar man ruimt een vrouw haar huis op. Kamer voor kamer reflecteert ze in dit liefdevolle, moedige boek op herinneringen, rouw, en de keuzes die we maken uit liefde. Christien Brinkgreve (1949) is emeritus hoogleraar Sociale Wetenschappen. Naast essays en columns schreef ze onder meer De belasting van de bevrijding en Haar memoir Beladen huis is verschenen bij Atlas Contact.

Programmamaker: Katarina Schul

Actie na de komma: hoe verder na de excuses voor het slavernijverleden?

De Balie Podcast

Wat hebben de officiële excuses door de Nederlandse regering en koning Willem-Alexander voor het slavernijverleden in gang gezet? En wat staat ons nog te doen voor de ontwikkeling van een nieuwe Zwarte Canon? Met directeur NiNsee Urwin Vyenthistoricus en onderzoeker Maurice-Etienne San-A-Jong en dichter en spokenwordartiest Gershwin Bonevacia.

Het Herdenkingsjaar Slavernijverleden bracht een jaar lang het gehele Koninkrijk der Nederlanden en Suriname samen in reflectie over het Nederlandse Trans-Atlantische slavernijverleden. Wat was de daadwerkelijke impact van het Herdenkingsjaar op het nationale gesprek over deze gedeelde, pijnlijke geschiedenis? En, nog belangrijker: hoe gaan we verder na de officiële excuses van de Nederlandse regering en koning Willem-Alexander?

In samenwerking met het Nederlands instituut voor Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) bespreken we in De Balie de impact van het Herdenkingsjaar van het Nederlandse slavernijverleden en de doorwerking ervan in onze hedendaagse samenleving. Daarnaast bespreken we hoe het opzetten van een Zwarte Canon – een historische canon waarin de geschiedenis van tot slaaf gemaakte Afrikanen en hun nazaten centraal staat – kan bijdragen aan een beter begrip van de doorwerking van het slavernijverleden en het (neo)kolonialisme. Welke gebeurtenissen en figuren verdienen een centrale plek in deze geschiedenis?

Gershwin Bonevacia houdt een voordracht van zijn gedicht Tula, naar de gelijknamige Curaçaose verzetsstrijder en leider van de opstand van tot slaaf gemaakten op Curaçao in 1795.