Kees de Koning over opkomen voor dwarsliggers én hoe hiphoplabel Top Notch uitgroeide tot cultuurvernieuwer
Zo’n twintig jaar geleden richtte Kees De Koning het nu zo succesvolle label Top Notch op omdat hij de singel Spraakwater van rapper Extince grootwilde maken. En die volharding is kenmerkend voor De Koning, die zijn carrière als piepjonge redacteur bij Trouw begon. Hij bracht hiphop op de de radio voor de VPRO en organiseerde van 1991 tot 1995 B-Boy Extravaganza in Paradiso. De avonden zouden zeer belangrijk blijken voor de vorming van hiphopcultuur in Nederland.
Top Notch beleefde de afgelopen 15 jaren gouden tijden met artiesten als Henny Vrienten tot De Jeugd Van Tegenwoordig, Roxeanne Hazes, Typhoon, Lil’ Kleine en Ronnie Flex. Ook werd De Koning manager en woordvoerder voor zangeres Anouk.
In De Balie Spreekt gaat programmamaker Parwin Mirrahimy in gesprek met De Koning over zijn ook steeds opvallender publieke rol. De laatste jaren is de Koning zich steeds meer publiekelijk gaan uitspreken over kwesties rond racisme, het Pietendebat en het Nederlands slavernijverleden. Nam hij vlogger Ismail Ilgun onder zijn hoede.En tegelijkertijd trekt hij zich steeds verder terug als hét gezicht van het label.
Hoe beziet hij zijn rol in het publieke domein op dit moment? Hoe heeft hij invloed gehad op het Nederlandse medialandschap en waarom spreekt hij zich steeds meer uit?
Deze podcast wordt geproduceerd door Dag en Nacht Media.