Hoe creëer je een toekomst, wanneer het verleden je verbeelding daarvan beheerst? Protestbewegingen als Black Lives Matter leggen hedendaagse sociale ongelijkheid bloot, in een lange traditie van de zwarte Amerikaanse vrijheidsstrijd. In het canon van die strijd ligt de focus vaak op een tastbaar heden, en zelden op de verbeelding van een verre, obscure toekomst. Vrijheid betekent echter ook verbeeldingskracht, en verbeeldingskracht laat zich niet begrenzen door ruimte of tijd. Komend ADE staat die verbeeldingskracht in De Balie centraal, met een programma over Afrofuturisme. Afrofuturisme is een culturele stroming waarin zwarte schrijvers, muzikanten, filmmakers en kunstenaars zich een toekomst voorstellen, buiten de beperkende kaders van een beladen verleden. De stroming combineert elementen van science fiction, fantasycultuur en historisch revisionisme, en smeedt daarmee een eigenzinnige visie van de toekomst. Afrofuturisme traceert zijn moderne identiteit naar het midden van de vorige eeuw, en heeft zich een weg naar het heden gebaand via artiesten als Sun Ra, George Clinton en Afrika Bambaataa; schrijvers als Octavia E. Butler, en kunstenaars als Jean-Michel Basquiat. In dit programma gaan wij op zoek naar de betekenis van (on)vrijheid in de ontwikkeling van Afrofuturisme, en zullen we met behulp van tekst, beeld, muziek en dans verkennen tot welke verschillende uitingsvormen dat heeft geleid. Beeldend kunstenaar en theoreticus Charl Landvreugd zal uiteenzetten op welke manieren hij de methoden van het Afrofuturisme verwerkt in zijn eigen werk, vanuit een continentaal Afro-Europees-perspectief. Abraxas vult het programma muzikaal.