TV NL EN

An afternoon with Oliviero Toscani

DUUR
90 minuten

Video-on-demand: De Balie TV De Balie Vimeo. ‘Creativity has to be visionary, subversive, disturbing.’ According to Oliviero Toscani, renowned for his provocative images and radical campaigns for Benetton in the ‘90s, present-day artists should embrace risks again. During a lecture in De Balie, the world-famous photographer discusses his long career as well as the social responsibilities of artists and advertising professionals. For Benetton, Toscani produced a series of campaigns, tackling racism (recall the white baby at the black breast), aids, mafia violence and more. Toscani propelled Benneton to worldwide fame, yet was fired in 2000 in the aftermath of a campaign featuring American death row prisoners.
Together, we examine Toscani’s oeuvre, his drives and his ideals. Which lessons would he like to pass on to the next generation of artists, photographers and designers? And how must we conceive of the relationship between art and commerce? On Oliviero Toscani:
Toscani (1942) studied photography and graphic art at the Academy of Arts in Zurich. He produced photographs for several magazines and brands, from Chanel to Valentino. His Benneton campaigns, from 1982 to 200, brought him worldwide fame. In 1993 he founded Fabricia, a research lab where young people work on innovations in design, photography and new media. Toscani’s work is exhibited throughout the world and won numerous prizes.

This debate will be in English.
 

   

'Creativiteit moet subversief en verontrustend zijn.' Volgens Oliviero Toscani, bekend van zijn provocatieve foto’s en radicale campagnes voor Benneton in de jaren negentig, moeten kunstenaars van nu weer meer risico durven nemen. Tijdens een lezing in De Balie spreekt de wereldberoemde fotograaf over zijn lange loopbaan en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van kunstenaars en reclamemakers.

Voor Benneton maakte Toscani campagnes over onder andere racisme (denk aan de witte baby aan de zwarte borst), aids en de strijd tegen de maffia en geweld. Toscani maakte Benetton groot met deze shock-campagnes, maar werd in 2000 ontslagen na een reclamecampagne waarin ter dood veroordeelde Amerikaanse gevangenen figureerden.  We kijken met Toscani terug op zijn werk, drijfveren en idealen. Welke lessen wil hij meegeven aan de volgende generatie kunstenaars, fotografen en ontwerpers? En hoe ziet hij de relatie tussen commercie en kunst?

Voertaal: Engels Over Oliviero Toscani:
Toscani (1942) studeerde fotografie en grafische kunst aan The Academy of Arts in Zurich. Hij fotografeerde voor verschillende tijdschriften en merken, van Valentino tot Chanel. Bekendheid verkreeg hij door zijn campagnes voor Benneton van 1982 tot 2000. In 1993 richtte hij Fabricia op, een onderzoekscentrum waar jonge mensen werken aan nieuwe ontwikkelingen op gebied van ontwerp, design, fotografie en nieuwe media. Het werk van Toscani is wereldwijd geëxposeerd en meerdere malen bekroond.   Dit programma is gratis voor leden van We Are Public. Reserveren kan nu al via 020 5535 100 (dagelijks vanaf 16:30 uur). Vergeet niet je kaartje af te halen bij de kassa op vertoon van je pas!