TV NL EN

Avond van de Russische documentaire

DUUR
225 minuten

Gemist? Video's komen op De Balie TV en De Balie Vimeo. What does Russia look like through the lens of a new generation documentary filmmakers? The Russian state has become mythologised both from inside and outside. But what is Russian society really about? It seems that collective consciousness is fully governed by the political agenda, still numerous critical trends keep falling out of the public focus. What do filmmakers see in their magnifying glass? On the eve of IDFA 2016 Russian film director Marina Razbezhkina, curators Kristina Daurova and Ksenia Gapchenko and Dutch film director Jessica Gorter discuss the current state of documentary filmmaking in Russia. After the debate two recent and remarkable documentaries are screened that shed a different light on Russia.

With, among others: Marina Razbezhkina, director, writer and producer. For the past seven years, Marina Razbezhkina has been head of the Moscow School of Documentary Film and Documentary Theatre, which she co-founded with Mikhail Ugarov.  Ksenia Gapchenko, programmer. She studied at the Moscow School of Documentary Film and Documentary Theatre and worked as programming director for the Documentary Film Centre in Moscow. Currently Ksenia works as a festival advisor on Russian documentary film from the Netherlands. Kristina Daurova, independent filmmaker and artist. She also works as a programmer and film critic, collaborating with various cultural institutions. Kristina was previously active as art-director of SiberiaDOC,. Since autumn 2015, she has been a participant of the “Master of Film” programme at the Netherlands Film Academy.  Jessica Gorter, studied documentary filmmaking and editing at the Dutch Film Academy in Amsterdam. She has worked as an independent filmmaker and directed, produced and shot several documentaries on post-soviet Russia. In 2011 her second feature length documentary ‘900 Days’ premiered, about the siege of Leningrad during World War II.  Otto Boele is Senior University Lecturer with expertise on Contemporary Russian Literature and Russian Cinema. He will give an introduction into Russian film tradition. 
After the debate, two films will be screened:

1. Not My Job (2015 – 70 minutes), by Denis Shabaev

Farrukh is a migrant worker. Together with his father, mother, and brothers he lives in Moscow and takes every job that can bring him some money. But it wasn’t the reason he left Tadjikistan, his young wife and small kids. Farrukh wants to become an actor, a very famous actor. Director Denis Shabaev has created a picture of Russia that we are not accustomed to seeing: as a destination for individual longing and a magnet for so many souls from the former Soviet republics.

2. Blood (2013 – 59 minutes), by Alina Rudnitskaya

This vivid black-and-white film captures the daily goings-on at a Russian blood bank. Each day, a small, closely-knit team packs a van full of the supplies they will need to do their job in the most remote corners of the countryside. In most western countries, donating blood is an ethical deed that people do without financial compensation, but in Blood, a few touching scenes are enough to render the economic necessity palpable. The last film will end at 23:30.
Language: English Image: Blood (2013)           Hoe ziet Rusland eruit door de lens van een nieuwe generatie Russische documentairemakers? De Russische samenleving wordt vaak vanbinnen en vanbuiten gemythologiseerd. Vaak lijkt het alsof het collectieve bewustzijn volledig wordt bepaald door de politieke agenda, waardoor veel trends en ontwikkelingen onderbelicht blijven. Maar wat zien documentairemakers als ze juist daar hun blik op werpen? Aan de vooravond van IDFA spreken onder andere regisseur Marina Razbezhkina, universitair hoofddocent Otto Boele, regisseur Jessica Gorter en curatoren Ksenia Gapchenko en Kristina Daurova over de staat van de Russische documentaire en presenteren zij twee recente, opmerkelijke films die een ander beeld van Rusland geven dan we kennen. Een groep jonge Russische filmmakers belicht in toenemende mate maatschappelijke ontwikkelingen in Rusland. Waarom grijpen zij daarvoor naar het genre van de documentaire? Hoeveel vrijheid hebben zij om op die manier maatschappelijke thema’s aan te snijden?
  Met o.a: Marina Razbezhkina: Razbezhkina is één van de belangrijkste Russische regisseurs en daarnaast mede-oprichter van The Marina Razbezhkina and Mikhail Ugarov School of Documentary Film and Theatre. Haar werk werd vele malen bekroond en studenten van haar opleiding vormen de basis van de hedendaagse Russische documentaire Jessica Gorter: Jessica Gorter regisseerde en produceerde verscheidene documentaires waaronder Piter (2004), No Goods Today (2002) en 'Ferryman across the Volga' (Prix de RTBF). Voor de theatervoorstelling Quarantaine (2006) van Huis aan de Amstel maakte ze een serie portretten van overlevenden van het beleg van Leningrad. Haar films zijn in binnen- en buitenland op filmfestivals en televisie vertoond. Haar film 900 Dagen (2011) werd de beste Nederlandse film van IDFA 2011. Ksenia Gapchenko studeerde bij de Moscow School of Documentary Film and Documentary Theatre and werkte daarnaast als filmprogrammeur bij het Documentary Film Centre in Moskou. Tegenwoordig werkt Gapchenko als festivaladviseur over Russische documentaires vanuit Nederland. Kristina Daurova is een onafhankelijk filmmaker en artiest. Daarnaast werkt ze als filmprogrammeur en criticus in samenwerking met verschillende culturele instellingen. Eerder werkte Daurova als art-director voor SiberiaDoc. Sinds de herfst van 2015 is zij deelnemer aand het “Master of Film”-programma van de Nederlandse Filmacademie. Otto Boele is universitair docent gespecialiseerd in hedendaagse Russische literatuur en cinema. Hij zal een introductie verzorgen over de Russische filmtraditie. Na afloop van het debat worden twee films vertoond en ingeleid door Ksenia Gapchenko en Kristina Daurova: 1. Not My Job (2015), door Denis Shabaev Samen met zijn vader, moeder en broers leeft Farrukh in Moskou, waar hij als migrant elke baan aanneemt die een beetje geld oplevert. Maar dat was niet de reden waarom hij Tadjikistan verliet, net als zijn jonge vrouw en kleine kinderen. Farrukh wil namelijk acteur worden en het liefst een beroemd acteur. Denis Shabaev tekent met de docu Not My Job een beeld van Rusland dat we niet gewend zijn te zien: als een bestemming voor migranten uit de voormalig Sovjet-republieken, die allemaal hun verlangen projecteren op het grote Rusland. 2. Blood (2013), door Alina Rudnitskaya In deze zwart-wit film wordt het dagelijks leven bij een Russische bloedbank weergegeven. Elke dag reist een klein, hecht team met een busje vol spullen door de meest afgelegen gebieden van het Russische platteland om hun werk te doen. In de meeste Westerse landen is bloed doneren een ethische daad die mensen doen zonder financiele compensatie. In Blood wordt in emotionele scenes duidelijk dat er in Rusland echter ook een economische noodzaak achter bloeddonatie zit. Eindtijd laatste film: 23:30 uur
Voertaal: Engels Beeld: Blood (2013)   Dit programma is uitverkocht! Geen kaartje? Een uur voor aanvang opent een wachtlijst aan de kassa voor niet-opgehaalde reserveringen. Of volg de livestream die bij aanvang van het programma op deze pagina verschijnt.