TV NL EN

Beats for Business

Onze muziek luisteren we tegenwoordig via streamingsdiensten zoals Deezer en Spotify: makkelijker, toegankelijker en meer aanbod dan ooit. Toch lijken we ons als consument niet altijd bewust van de gevolgen voor de muziekindustrie. Hoe beïnvloedt streaming onze muziekwereld?

Georganiseerd door
De Balie Academie
Voertaal
Nederlands

De tijd van de cassettebandjes, cd’s en mp3-spelers ligt inmiddels ver achter ons. We luisteren onze muziek tegenwoordig vooral middels streamingdiensten als Apple Music, Deezer en Spotify: makkelijker, toegankelijker en meer aanbod dan ooit. Toch lijken we ons als consument niet altijd bewust van de gevolgen van streaming op de muziekindustrie.

Sinds de opkomst van streaming heeft de muziekwereld te maken gekregen met nieuwe uitdagingen. Zo trekken langdurige nummers op Spotify aan het kortste eind: alles wat telt is immer hoe vaak een lied beluisterd is. Of een nummer nu twee of zestien minuten duurt: voor de inkomsten van de artiest en het bijbehorende platenlabel maakt dat geen verschil.

Welke invloed hebben streamingdiensten op de muziekindustrie, de artiest en de luisteraar? Wat merken beginnende artiesten van deze ontwikkelingen? En zijn we als consument sinds een oneindig aanbod van artiesten, albums en tracks wellicht ook anders naar muziek gaan luisteren? Tijdens deze avond gaan we met verschillende partijen van de muziekwereld in gesprek over het tijdperk van de streaming.

Over de sprekers

Hoe verandert de muziek waar we naar luisteren door de streaming-economie? Over die vraag heeft journalist Rufus Kain al vaak geschreven en gesproken. Als journalist gespecialiseerd in de entertainmentindustrie schreef Kain onder andere al voor De Correspondent, Trouw, Follow the Money en Het Financieele Dagblad.

Hoite Polkamp is bij muziek streamingdienst Deezer verantwoordelijk voor business development en marketing in Benelux & Nordics. In deze rol ontwikkelt hij marketing campagnes en partnerships waarin regelmatig samengewerkt wordt met lokale en internationale artiesten. Voor Deezer was Hoite oa werkzaam bij het sociale netwerk Myspace en Veronica Holding.

Sam & Julia’ is een moderne Americana-band uit Amsterdam. Goudeerlijke liedjes en stemmen die voor elkaar gemaakt lijken. Sinds hun goed ontvangen debuut-EP, uitgebracht op het nieuwe ‘I Love My Label’ van Tim Knol is het duo uitgegroeid naar een voltallige band waarmee nu hard gewerkt wordt aan hun eerste volledige album.

Tomas Luyke is als Head of Digital bij V2 Records verantwoordelijk voor de online streaming promotie van artiesten als Mumford & Sons, Arctic Monkeys, Blaudzun en EUT. Dit betekent het digitale ‘pluggen’ van artiesten en releases bij streamingdiensten als Spotify en Deezer, maar ook het in kaart brengen van de data die uit al deze bronnen stroomt. Tomas werkte eerder bij Sony Music aan artist development en streaming met artiesten als Martin Garrix, Mr. Probz en Gavin James.

Speakers

Rufus KainMuziekjournalist
Hoite PolkampSenior Business Manager bij Deezer
Sam & JuliaBand
Tomas LuykeHead of Digital bij V2 Records