TV NL EN

Breaking the News

DUUR
120 minuten

  Fake-news, alternative facts and the fallen regime of mainstream media. It looks like the most important subject in the media are the media itself. But turbulent times provide new ideas. Our news is no longer on the doormat, we can find it ourselves. From stakeholders, individual journalists, behind a paywall – digitally accessible via Blendle, or on Facebook. In this plentitude of news, how can you determine which platform you should trust? And when news has to travel faster and faster, which journalists have the time for thorough investigative journalism? They freelance their way through the media-world, but who owns their work and how can they secure their own position? On Tuesday May 30th, we'll talk about the future of journalism. And if that solely lies with for instance stakeholder media, new platforms like De Correspondent and The Post Online, or if mainstream media also have the possibilities to keep up and transform. In what ways is the journalistic landscape formed by new initiatives? And which initiatives and alternatives will succeed in the long run? With a.o. Key-note speech about the way stakeholder-driven media build the future of watchdog news by Dr. Mark Lee Hunter, Adjunct Professor at the INSEAD Social Innovation Centre and founding member of the Stakeholder Media Project and the Global Investigative Journalism Network, writer of the book Story-Based Inquiry and The Power is Everywhere: how stakeholder-driven media build the future of watchdog news.  A mini-lecture about the succes of journalistic start-ups by Alexander Pleijter, coördinator of New Journalism, professor Online Journalism at Leiden University and editor in chief of De Nieuwe Reporter. Geesje van Haren, is founder of Verspers.nl, an online magazine with contributions of young journalists and Crowdpress, a crowdfunding website for journalistic productions. She will tell us about publishing for an online platform and the way journalists should involve stakeholders in their projects.  Teun Gautier, former director of De Groene Amsterdammer, will talk about De Coöperatie, a new collective of freelance journalists.  On May 23th, the Dutch Association of Journalists (Nederlandse Vereniging van Journalisten) releases their campaign Journalism has a price. The NVJ will tell us about this campaign and their strategies in order to improve the precarious situation of journalists.  Hella Hueck will moderate the evening. Language: English ——————————————————————— Fake-news, alternative facts en het gevallen regiem van mainstream media: Een van de belangrijkste onderwerpen in de media, zijn de media zelf. Maar roerige tijden zorgen voor nieuwe ideeën. Het nieuws ligt niet langer op de mat, we kunnen er zelf naar op zoek. Via stakeholders, individuele journalisten, voor of achter de betaalmuur – te bereiken via Blendle, of op Facebook. Hoe kun je in deze overvloed aan nieuws bepalen welk medium je kunt vertrouwen? En welke journalisten hebben in deze razendsnelle nieuwsstroom nog tijd voor grondige onderzoeksjournalistiek? Ze banen als freelancer hun weg door de media-wereld, maar van wie is hun werk en hoe kunnen ze hun positie vaststellen? Op dinsdag 30 mei praten we over de toekomst van journalistiek. En of die enkel ligt bij stakeholder driven media als Amnesty en Greenpeace, nieuwe platforms als De Correspondent en The Post Online en of klassieke media nog de mogelijkheid hebben de rest bij te benen en digitaal te transformeren. Op welke manier wordt het journalistieke landschap gevormd door nieuwe initiatieven? En welke initiatieven en alternatieven zullen op de lange termijn blijven bestaan?  Met o.a.  Dr. Mark Lee Hunter, Adjunct Professor bij het INSEAD Social Innovation Centre en oprichter van het Stakeholder Driven Media Project en het Global Investigative Journalism Network zal een key-note speech geven naar aanleiding van zijn nieuwste boek 'The Power is Everywhere: how stakeholder-driven media build the future of watchdog news.' In een mini-college vertelt Alexander Pleijter over de manier waarop journalistieke start-ups in Nederland het journalistieke landschap veranderen. Hij is coördinator van nieuwejournalistiek.nl, professor Online Journalistiek bij de Universiteit Leiden en hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Teun Gautier, voormalig directeur van De Groene Amsterdammer zal spreken over De Coöperatie, een nieuw collectief voor freelance journalisten. Geesje van Haren, is oprichter van Verspers.nl, een online magazine met bijdrage van jonge journalisten en Crowdpress, een crowdfunding website voor journalistieke producties. Ze zal met ons spreken over het publiceren op een online platform en hoe journalisten belanghebbenden moeten betrekken bij hun projecten. Op 23 mei gaat Nederlandse Vereniging van Journalisten van start met de campagne Journalistiek heeft een prijs. Op 30 mei zullen zij een interview geven over de manier waarop zij de onzekere situatie voor journalisten proberen te verbeteren. Hella Hueck zal de avond modereren.  
Voertaal: Engels