Sinds de start van de coronacrisis moet het onderwijs kiezen tussen twee kwaden. Wat is schadelijker voor de volksgezondheid: jongeren thuishouden, of ze naar school sturen? We maken de balans op tijdens de tweede aflevering van de Corona Hoorzittingen. De Balie, een voormalig kantongerecht, vormt het decor voor de Corona Hoorzittingen waarin we het coronabeleid toetsen aan de grondwet. Hoe weeg je het recht op onderwijs en het recht op een veilige omgeving?
Nog langer thuiszitten leidt tot langdurige onderwijsachterstanden en psychische problemen, scholen weer openen stelt leerlingen, docenten en hun omgeving bloot aan het coronavirus. In de sector staan verschillende belangenpartijen tegenover elkaar. Onze rechtbank roept de belangrijkste op voor een hoorzitting. Met leerling, docent, het OMT, het onderwijs-OMT en de Kinderombudsvrouw maken we de balans op van een schooljaar lang coronabeleid. Een nieuw schooljaar lonkt, maar ook een mogelijke nieuwe golf aan besmettingen. Wat is de juiste koers voor het Nederlandse onderwijs?
Sprekers
De rechtbank:
Meta Vaandrager is senior rechter bij de Amsterdamse rechtbank.
Bahram Sadeghi is programmamaker en journalist en in dit programma rechterhand van de rechter.
De experts:
Inge de Wolf, onderwijsinspecteur en oprichter onderwijs-OMT.
Jelmer Evers, bestuurslid van de Algemene Onderwijsbond (AOb), de grootste vertegenwoordiger van docenten.
Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer.
Marc Bonten is OMT-lid en arts-microbioloog. Hij heeft kennis over hoe ziektes zich verspreiden en wat je eraan kan doen. Zelf heeft hij drie schoolgaande kinderen van 6, 8 en 11 jaar oud.
De getuigen:
Wiskundedocent Siep de Haan.
MBO student Quin Blokzijl
Sprekers
Misschien ook interessant voor jou
Bezoekersinformatie
Corona Hoorzittingen: Artikel 22 Volksgezondheid
Artikel 23: Vrijheid van Onderwijs – De Symbolische Rechtbank
i