Gemist? Video's komen op De Balie TV en De Balie Vimeo. Tijdens deze editie van Beeldbepalers: IDFA Special neemt kunstenaar Renzo Martens ons mee op zijn onderneming om de geëngageerde kunstmachine, van maker tot consument, winstgevend te maken in een van de meest verarmde gebieden ter wereld. In maart 2017 opent het Lusanga Research Centre on Art and Economic Inequality (LIRCAEI) haar deuren in de Democratische Republiek Congo. Lusanga, voorheen bekend als Leverville, is de plek waar Lord Leverhulme zijn eerste plantages begon. Deze plantages werden de hoeksteen van het handelsimperium van multinational Unilever en droegen substantieel bij aan de giften die het bedrijf doet aan de kunsten en andere goede doelen. LIRCAEI wordt gehuisvest in een museumgebouw ontworpen door het gerenommeerde architectenbureau OMA, waardoor de plantage zijn rechtmatige plek in het centrum van de wereld van kunst en filantropie krijgt. Het museum fungeert hiermee als een vuurtoren, die zijn licht doet schijnen op economische ongelijkheid en tegelijk een economie genereert die deze ongelijkheid herdefinieert. Martens presenteert zijn plannen en gaat met verschillende denkers en kunstenaars in gesprek over hoe kunst kan ingrijpen in deze wereldwijde waardenketens. Tijdens deze avond komen ook spreken: Ewald Engelen. Engelen is hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij aan dezelfde universiteit bijzonder hoogleraar ethisch ondernemerschap. In het verleden werkte hij voor de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid en de denktank Waterland. Engelen is daarnaast columnist voor De Groene Amsterdammer en het Het Parool en is vaste gast en commentator bij Buitenhof en BNR nieuwsradio. Willem Ferwerda. Ferwerda is directeur en oprichter van Commonland, een organisatie die projecten ontwikkelt om gedegradeerde gebieden op basis van een business model te herstellen in samenwerking met lokale partijen, bedrijven en investeerders. Hij heeft hiervoor het 'four returns model' ontwikkeld: elk te herstellen gebied resulteert in vier 'returns'; inspirationele, sociale, natuur en financiële returns. Ferwerda is Executive Fellow Business & Ecosystems aan de Rotterdam School of Management – Erasmus Universiteit en speciale adviseur van de IUCN Commission Ecosystem Management in Zwitserland. Azu Nwagbogu. Nwagbogu is de oprichter en directeur van de African Artist Foundation, een non-profit organisatie in Lagos, Nigeria. Deze organisatie organiseert tentoonstellingen, competities en workshops en is toegewijd aan de promotie en ontwikkeling van hedendaagse Afrikaanse kunst en kunstenaars. Nwagbogu is daarnaast de oprichter van de National Art Competition. Deze jaarlijkse kunst competitie in Nigeria biedt een platform aan opkomende Nigeriaanse kunstenaars. Daarbij is hij ook de oprichter en directeur van het LagosPhoto festival. Een festival dat lokale en internationale fotografen met veelzijdige en diverse verhalen over Afrika samenbrengt. Eerdere Beeldbepalers waren Jan Dibbets, Marlene Dumas, Ronald Ophuis, Joep van Lieshout en Barbara Visser. Binnen deze serie krijgen vooraanstaande Nederlandse kunstenaars een avondlang de gelegenheid om De Balie als laboratorium te gebruiken en in aanwezigheid van een publiek hun gedachten te delen over hun werk en deze tijd. Foto: Renzo Martens at the inaugural meeting of the Congolese Plantation Workers art League. (CPWAL) Undisclosed location, RD Congo, 2014. Beeldbepalers komt tot stand in samenwerking met het Mondriaan Fonds. Dit is een speciale editie in samenwerking met IDFA en Institute for Human Activities.