TV NL EN

De kunst van het ruziemaken

Wie moet het kinderen leren? Met o.a. Inge Marit Wielinga, Thomas d’Ansembourg, Anne Martien van der Does, Mirjam van der Ven, Esther Kluwer en Frenk van der Linden

PROGRAMMAMAKER & moderator
Ook voor ruziemaken geldt: jong geleerd is oud gedaan. Om escalerende conflicten te voorkomen is het essentieel van jongs af aan te leren ruziën. Maar wanneer leer je nou hoe je goed kunt ruziemaken? Met experts en ervaringsdeskundigen, waaronder kindercoach Inge Marit Wielinga, kinderombudsman van Amsterdam Anne Martien van der Does en expert op het gebied van geweldloze communicatie Thomas d’Ansembourg, nemen we de kunst van het ruziemaken onder de loep.

Online workshop volgen? Bekijk hier de gratis webinar over De Kunst van het Ruziemaken.

Ruziemaken is niet vaak genoeg onderwerp van gesprek, terwijl dat nou juist schadelijk is. Tijdens deze middag rondom ‘de kunst van het ruziemaken’ brengt De Balie experts en ervaringsdeskundigen samen om de discussie over ruziemaken aan te zwengelen en te verdiepen. Welke initiatieven bestaan er en hoe kan er beter samengewerkt worden om ruziemaken aan te leren? Hoe belangrijk ís goed ruziemaken nou eigenlijk? En hoe maak je goed ruzie?

We hopen dat de middag een startschot is voor verder onderzoek en het voortzetten van de ontwikkeling van concreet materiaal waarmee gezinnen, hulpverleners en scholen in de toekomst aan de slag kunnen.

Met workshops door Dialogue (Ellen van Gestel) en CISV (Merel van Amerongen)! Meer informatie over online workshops? Klik hier

Aanwezigen ontvangen tevens een exemplaar van het nieuwe boek van kindercoach Inge Marit Wielinga Ruziemaken, een hele kunst.

Sprekers

Inge-Marit Wielinga-PolsKindercoach en auteur
Anne Martien van der DoesKinderombudsman van Amsterdam
Frenk van der LindenJournalist
Mirjam van der VenProgrammaleider De Vreedzame School
Philipp CahrpitActeur
Ella JonkerActeur
Thomas d’AnsembourgVia Zoom | Jurist en psychotherapeut
Esther KluwerBijzonder hoogleraar Duurzame relaties en welzijn RU
Sprekers

Thomas d’Ansembourg is jurist en psychotherapeut, gespecialiseerd in geweldloze communicatie. Samen met David van Reybrouck schreef hij Vrede kun je leren, over geweldloze communicatie en compassie op school, op het werk en thuis. We spreken hem via Zoom, in het Engels.

Inge Marit Wielinga-Pols is kindercoach en jurist. Onlangs verscheen van haar hand het boek Ruziemaken, een hele kunst.

Anne Martien van der Does is kinderombudsman voor de gemeenten Amsterdam en Zaanstad. Daarnaast is zij plaatsvervangend ombudsman voor de Metropool Amsterdam.

Mirjam van der Ven is programmaleider bij De Vreedzame School. Van der Ven is organisatie- en innovatieadviseur bij de CED-Groep.

Frenk van der Linden is freelance journalist, werkt voor de NTR-radio (Kunststof), KRO/NCRV-televisie en de Volkskrant. Hij publiceerde sinds eind jaren zeventig talloze interviews, reportages en documentaires. Hij nam in 2009 het initiatief tot de tv-documentaire Verloren band, waarin hij zijn vader en moeder interviewde over hun vechtscheiding. Ook is hij ambassadeur van VillaPinedo, platform voor kinderen van gescheiden ouders.

Esther Kluwer is bijzonder hoogleraar Duurzame relaties en welzijn aan de Radboud Universiteit en verbonden aan de afdeling Psychologie van de Universiteit Utrecht. Zij is wetenschappelijk lid van het Platform Scheiden zonder Schade.

Philipp Cahrpit en Ella Jonker zijn theatermakers en hebben op basis van het nieuwe boek van Inge Marit Wielinga-Pols een theaterstuk over ruziemaken gemaakt.

Ruziemaken, een hele kunst
De Vreedzame School maakt de klas en de school een oefenplaats voor democratie. Leerlingen leren conflicten zelf oplossen en hun stem te gebruiken. Op vreedzame scholen neemt het pestgedrag af, zo blijkt uit onderzoek.

Misschien ook wat voor jou…

Artikel

Corona FAQ

De Balie is open! We heten je als vanouds welkom. Plan je bezoek goed en veilig, lees hier de veelgestelde vragen met antwoorden.

Lees meer
Video

Verziekte jeugdzorg: Het probleemkind van de gemeente

Kijk terug
Video

Actuele maatschappelijke ontwikkelingen, de school en het beste onderwijs voor ieder kind.

Kijk terug