Het Nederlands theater zit al jaren in de hoek waar de klappen vallen. Al vijftien jaar wordt er op het theater bezuinigd. Ook afgelopen jaar zijn veel toonaangevende gezelschappen hun subsidie kwijtgeraakt. Wat betekent dit voor het theater? Dat onderzoeken we aan de hand van een theaterlezing van Tsjechovs De kersentuin.
De Warme Winkel, ITA, Orkater, Discordia, ’t Barre Land, Wunderbaum en Theater RAST (die allen minder of geen subsidie meer ontvangen) lezen Tsjechovs klassieke theatertekst De kersentuin. Een actueel verhaal over verandering, angst voor de toekomst en de menselijke drang om vast te houden aan dat wat ooit van jou was. Na afloop van de lezing geven Gunay Uslu (voormalig Staatssecretaris van Cultuur en Media) en Ronald Ockhuysen (directeur VandenEnde Foundation) een eerste reactie. Vervolgens gaan we aan de hand van de tekst van De kersentuin met bestuurders, de acteurs en het publiek in gesprek over de toekomst van het Nederlandse theater. Wat laten we gaan en wat nemen we mee?
Over de kersentuin
De kersentuin, geschreven door Anton Tsjechov in 1903, vertelt het verhaal van de weduwe Ljoeba Ranjevskaja. Zij wordt door haar dochter teruggeroepen naar het familielandhuis in Rusland omdat de familie kampt met torenhoge schulden. Het huis dreigt verkocht te moeten worden. Een oplossing wordt geboden door de koopman Lopachin, die aanbiedt om zomerhuisje in de kersentuin te bouwen om deze te verhuren. De familie weigert dit, zo gehecht zijn ze aan het huis en vooral de tuin waar hun verleden ligt.
Over de gezelschappen
Deze zomer werd bekend dat veel Amsterdamse theatergezelschappen – vaak ondanks een positief advies – geen subsidie kregen van de landelijke of Amsterdamse fondsen. Ondanks een campagne van petities, guerrilla-acties, opiniestukken en handtekeningenacties, is er vanuit de politieke geen financiële oplossing geboden en staat de toekomst van veel gezelschappen onder druk. Wat betekent dit voor acteurs en het Nederlands theaterlandschap?
Theatergezelschappen
Wie verdedigt de belangen van wie nog niet is geboren?
Hoe kan de politiek meer verantwoordelijkheid nemen voor de wereld die we nalaten aan onze kinderen en kleinkinderen?
Een middag met De Warme Winkel en De Gids
Ter voorbereiding op hun voorstelling Gundhi onderzoekt theatergroep De Warme Winkel het concept pacifisme. Ze reageren op De Gids, dat een themanummer over pacifisme presenteert.
Een uniek live concert van KrAS!
Kras is de band rondom de Nederlandse muzikante Hadewig Kras. Hadewig Kras speelt live met Davy Deckmijn op drums en Jan Bijvoet en Pieter-Jan de Smet op backings en gitaar.