Hoe staat het ervoor na 10 jaar passend onderwijs voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben? En wat is ervoor nodig om de leerling écht centraal te laten staan? Samen met leerlingen, ouders, ervaringsdeskundigen en onderzoekers bespreken we hoe het ervoor staat. Daarna vindt er een debat plaats tussen landelijke politici.
Op deze avond blikken we met De LBVSO vooruit op het commissiedebat van 29 mei in de tweede kamer over het passend onderwijs. Duizenden thuiszitters, stokkend leerlingvervoer en ouders die niet weten waar ze hulp moeten vinden. Ouders en onderzoekers roepen het al jaren: de Wet passend onderwijs werkt niet voor alle kinderen. Het doel van de wet was dat kinderen met leer of gedragsproblemen zo veel mogelijk naar gewone scholen gaan. Maar leraren geven aan dat ze deze leerlingen niet genoeg ondersteuning kunnen geven, ouders voelen zich buitenspel gezet en op dit moment zitten er duizenden kinderen thuis omdat ze uitgevallen zijn.
Over LBVSO
LBVSO is de belangenbehartiger van VSO-scholieren, thuiszitters, residentieel onderwijs (leerlingen in detentie, zorginstellingen en gesloten jeugdzorg) en Special Needs in het Vavo, MBO, HBO en WO. LBVSO geeft maatwerk trainingen aan MR’s, leerlingen en leerlingenraden en organiseren leerlingbijeenkomsten. Ze werken samen met verschillende onderwijspartijen, waaronder het Ministerie van Onderwijs. De achterban van LBVSO is groot, zij vertegenwoordigen op dit moment zo’n 110.000 leerlingen en studenten.
Sprekers
Ook in De Balie
Op het spectrum – autisme in het onderwijs
Een wereld zonder kunst en cultuur?
Met het aantreden van het meest rechtse kabinet ooit, houdt de cultuursector zijn adem in: hoe gaat de toekomst eruit zien? Wat is de visie van het nieuwe kabinet op kunst en cultuur? En hoe moet de sector zich tot de nieuwe politieke realiteit verhouden?