TV NL EN

Engaged Art Fair: Debate – FAIR

DUUR
120 minuten

Gemist? Video's komen op De Balie TV en De Balie Vimeo. Kun je jezelf nog geëngageerd kunstenaar noemen als je werk gefinancierd wordt door privégeld of gesponsord wordt door een groot bedrijf als Shell of ING? Op de laatste avond van de Engaged Art Fair nemen we de complexe relatie tussen kunst en geld onder de loep. In een tijd waarin steeds minder geld lijkt te zijn voor de kunsten, hebben geëngageerde kunstenaars al helemaal moeite om hun brood te verdienen. Want hoe financier je werk als je onafhankelijk wil blijven van het bedrijfsleven en je kunst moeilijk te verkopen is aan kunstkopers? Moeten we een markt voor geëngageerde kunst creëren of maak je geëngageerde kunst daarmee “onschadelijk”? Met o.a. Arjo Klamer (hoogleraar economie van de kunst), Désanne van Brederode (schrijver en filosoof), Yu-Lan van Alphen (programmamanager Stichting DOEN) en Joram Kraaijeveld (directeur Platform Beeldende Kunst), en kunstenaars Sjaak Langenberg en Debra Solomon bespreken we diverse manieren van financiering voor geëngageerde kunst. Zijn deze voorstellen haalbaar? Wat zijn de voor- en nadelen? En zijn er nog andere mogelijkheden van financiering te bedenken naast de “traditionele” kunstsubsidies? Moderator van de avond is Lex Bohlmeijer. We sluiten de avond af met een klassieke kunstveiling onder leiding van gerenommeerd veilingmeester Arno Verkade (Managing Director Christie's). Maar wel een veiling met uniek waar. Want hoeveel durf je te bieden voor een kunstwerk dat je niet “probleemloos” boven de bank hangt? En hoeveel is een artistiek idee waard? Dit programma is onderdeel van de Engaged Art Fair. De Engaged Art Fair wordt mede mogelijk gemaakt door The Art of Impact, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Stichting Niemeijer Fonds