

Wat is het waard om te bewaren? Met Olga Zuiderhoek, Adriaan van Dis, Simone Atangana Bekono en Thomas Heerma van Voss praten we over de cultuur die we doorgeven en de cultuur die we (soms onterecht) achterlaten.
Wat krijgt een plek in ons cultureel bewustzijn? Wat vergeten we weer? En is dat vergeten kwalijk? Naar aanleiding van het verschijnen van Het archief, de nieuwe roman van Thomas Heerma van Voss, duiken we samen met Olga Zuiderhoek, Adriaan van Dis, Simone Atangana Bekono en Thomas in ons culturele archief. We halen herinneringen op en bespreken hoe onze kijk op cultuur in de loop der jaren is veranderd. Was vroeger dan toch alles beter?
In Het archief verhaalt Thomas Heerma van Voss over een literair tijdschrift met een glorieus verleden dat tegenwoordig vecht voor zijn bestaan. In zijn roman doet Heerma van Voss onderzoek naar de betekenis van cultuur in tijden dat de waardering daarvoor steeds minder wordt. Hoofdpersonage Pierre zegt over zijn werk: ‘We deden dit niet voor een zo groot mogelijk publiek of voor het geld, maar voor de verhalen die zonder ons ongezien zouden blijven, voor de traditie die we gezamenlijk in stand hielden, voor alles, kortom, wat dankzij ons zou blijven voortbestaan.’
Vanavond gaan we in gesprek over wat die traditie behelst en hoe we die in stand houden. Een avond over ons cultureel erfgoed en de betekenis van nalatenschap.
Over de sprekers
Thomas Heerma van Voss (1990) is schrijver en studeerde Engels en Nederlands. In 2009 debuteerde hij met de roman De Allestafel. Later verschenen de romans Stern en Condities. Naast zijn werk als romanschrijver publiceert hij ook korte verhalen, essays en artikelen, onder meer in Vrij Nederland, NRC en De Gids. Zijn derde roman, Condities, werd genomineerd voor de longlist van zowel de Boekenbon Literatuurprijs als de Libris Literatuur Prijs. In 2024 verscheen zijn nieuwste werk Het archief.
Adriaan van Dis (1946) is de schrijver. Zijn jeugd in een uit Nederlands Indië gevlucht gezin en zijn reizen en belangstelling voor migranten en andere culturen vormen de pijlers van zijn literaire oeuvre. Hij publiceerde romans en verhalen, meest recentelijk Naar zachtheid en een warm omhelzen, Vijf vrolijke verhalen en KliFi. Zijn boeken zijn in vele talen vertaald en veelvuldig genomineerd. Indische duinen (1994) werd bekroond met de Gouden Uil en Ik kom terug met de Libris Literatuurprijs 2015. In hetzelfde jaar ontving hij de Constantijn Huygens-prijs voor zijn totale oeuvre.
Olga Zuiderhoek (1946) is actrice en theatermaker. Ze stuurde af aan de Amsterdamse Toneelschool en was jarenlang lid van verschillende theatergroepen zoals Het Werkteater, De Mexicaanse Hond en Orkater. Later werkte ze samen met Nederlandse schrijvers Kees van Kooten, Adriaan van Dis, Jan Donkers, Paul Haenen en Frank Houtappels. Ze speelt als in toneelstukken zoals Wie is er bang voor Virginia Woolf dat in 2007 Toneel Publiekprijs won zowel in films en televiseries. In 2012 won Olga een Gouden Kalf voor beste vrouwelijk bijrol in de film Süskind vanRudolf van den Berg.
Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven, hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in 2018 werd bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee. In 2019 ontving ze het Charlotte Köhler Stipendium en werd ze door de Volkskrant uitgeroepen tot een van dé literaire talenten van 2020. Met haar debuutroman Confrontaties won zij de Hebban Debuutprijs, het Beste Boek voor Jongeren en de Anton Wachterprijs, en stond ze op de shortlist van de Libris Literatuurprijs en De Bronzen Uil.
Met Pepijn Lanen en Stella Bergsma
Het literaire landschap lijkt vaak te worden gedomineerd door verhalen over moeders en moederschap, maar hoe zit het met vaders?

Komende jaren wordt er 1,2 miljard euro bezuinigd op het onderwijs. Voor welke uitdagingen staan de scholen en universiteiten? En hoelang kan de huidige onderwijskoers nog gevaren worden?

Yoeri Albrecht gaat in gesprek met schrijver en journalist Caspar Janssen aan de hand van zijn prijswinnende boek Aard van het beestje. Hierin onthult Janssen de verborgen schoonheid van alledaagse natuur en laat hij zien hoe kleine observaties grote inzichten kunnen bieden.
