Dit programma is gratis toegankelijk voor iedereen die in het onderwijs werkt. Meld je hier aan via deze link.
De maatschappij, ouders en leerlingen verwachten veel van een leraar: geef kinderen alle nodige gereedschap voor een succesvolle rol in de maatschappij, leer ze kennis, inzicht en sociale vaardigheden. Dat allemaal in een korte tijd met een grote groep kinderen in één lokaal.
De Amsterdamse Klas en De Balie starten daarom Het Onderwijscafé waar onderwijsprofessionals onderling ervaringen en oplossingen kunnen uitwisselen. Want bij collega’s liggen vaak antwoorden en inspiratie voor de beste lessen.
Tijdens het programma staat één vraag centraal: Hoe zorgen onderwijzers voor een goede relatie met ouders/verzorgers en leerlingen? Twee experts houden een keynotespeech om de gedachten op gang te brengen. Maar de hoofdrol is voor de onderwijsprofessionals die het programma bezoeken. Met de Open Space-benadering brengen ze vragen in die de rode draad van de avond zijn. Het programma gaat over het po, vo en mbo.
De avond begint om 18:30 met een maaltijdsoep, om 19:00 start het programma. Rond 21:00 sluiten we af met een borrel.
Over de sprekers
Peter Teitler schreef meerdere boeken over hoe docenten en schoolleiders een stimulerend werkklimaat kunnen creëren. In zijn boeken benadert hij onderwijs met veel verschillende perspectieven: vanuit de klas, de school, de individuele leraar en de ouder en leerling. Hij staat al jaren voor de klas en spreekt en geeft vanuit praktijkervaringen concrete voorbeelden.
Teilter geeft een antwoord op de vraag: Waar ligt de grens tussen opvoeden en lesgeven en hoe ver moet/mag ik gaan als docent?
Peter de Vries is zelfstandig onderzoeker en doet promotieonderzoek naar ouderbetrokkenheid. Door velen wordt hij gezien als de expert op dit gebied.
De Vries geeft antwoord op de vraag: Hoe ga ik om met ouders en verzorgers die afwezig zijn en met ouders die juist te veel betrokken zijn?