TV NL EN

Hoge kunst, lage woorden over seksisme en racisme in opera

DUUR
120 minuten

  “Wat moeten we met een werk dat van een sublieme schoonheid is maar tegelijkertijd ook seksistische en racistische elementen heeft?” – Lotte de Beer Lotte de Beer wil met haar operagezelschap OperaFront opera van deze tijd maken. Waarom zijn niet-witte makers en vrouwen nog altijd in de minderheid? En hoe moeten we omgaan met seksistische of racistische inhoud in opera’s? Samen met De Balie, Nieuw Nederlands Opera Front en CT Collective in het Compagnietheater, schrijvers, makers, zangers en acteurs gaat De Beer aan de slag om de seksistische en racistische trekjes uit de Zauberflöte te herformuleren. Op zaterdag 14 april om 20:00 opent De Balie dit ambitieuze project. Met de conclusies hiervan maken bekende schrijvers en makers op 21 en 22 april een performance-avond in het Compagnietheater. In De Balie gaan we samen met Lotte de Beer, Michael Wilmering, Anthony Heidweiller, Alexandra Flood, Erwin Roebroeks, MeLê Yamomo, Nicole Terborg, Lieke van Hoogenhuyze en Jarrod Francisco in gesprek over de toekomst van opera. We gaan niet praten over óf er iets moet veranderen, maar over hoé we dit gaan doen. Tegen wie praat de opera eigenlijk nog? En wat gebeurt er als ‘iemand anders’ eens het woord krijgt? Met de uitkomsten van dit gesprek in het achterhoofd gaan makers en schrijvers een week lang aan de slag met de Zauberflöte. Op 21 en 22 april wordt het nieuwe stuk opgevoerd in het Compagnietheater, en kunnen we zien wat het gesprek in De Balie en de werkweek concreet heeft opgeleverd. Met de Zauberflöte 2.0 willen De Balie, Nieuw Nederlands Operafront en het Compagnietheater een eigentijdse operavoorstelling neerzetten en een nieuw publiek bereiken. Prijswinnend operaregisseur Lotte de Beer doet met haar operagezelschap Nieuw Nederlands Opera Front, waar ze binnen de gerenommeerde operahuizen geen ruimte voor krijgt. De Beer is een van de meest gevraagde regisseurs van haar generatie, ontving de Ton Lutz Award als grootste regietalent en won in 2015 de International Opera Award in de categorie ‘Newcomer’. Erwin Roebroeks is schrijver, curator en onderzoeker. Zo heeft hij voor een van zijn onderzoeken vele operaprofessionals in Europa geïnterviewd over de toekomst van opera. In dat onderzoek merkte hij onder andere dat maestro- en divagedrag een negatieve invloed op de kunstvorm heeft en dat er erg weinig vrouwen te vinden zijn in de rollen van intendant, dramaturg en maestro, terwijl in de meeste opera’s de hoofdrol voor vrouwen is weggelegd. Op die laatste bevinding baseerde Roebroeks één van zijn aanbevelingen: stel meer vrouwen aan in leidende posities rond producties.

MeLê Yamomo is assistent professor Theater, Performance en Geluidstudies op de Universiteit van Amseterdam. Hij was onlangs onderzoeker op het ‘Interweaving Performance Cultures Center’ in Berlijn, en het Global Theatre Histories Center in München. Hij is gepromoveerd in theaterstudies en musicologie en is ook actief als componist en regisseur. Hij zal zijn lezing in het Engels doen.

Nicole Terborg is journalist, presentator en debatleider voor radio, televisie en op het podium. Ze werkte voor Nooit Meer Slapen (vpro) en leidt verschillende bijeenkomsten, van politieke debatten tot literaire festivals.
Jarrod Francisco is algemeen directeur van Likeminds. Likeminds is in de eerste plaats een opleidingsplek voor jonge en jongvolwassen theatermakers. Likeminds stond mede aan de wieg van het succes van bijvoorbeeld rapper Akwasi, film- en theatermaker Mustafa Duygulu en acteur Nasrdin Dchar

Michael Wilmering zal samen met Alexandra Frances de Zauberflöte ten gehore brengen. Wilmering behaalde zijn bachelor cum laude en zijn master met onderscheiding aan het Conservatorium van Utrecht bij Henny Diemer. Wilmering verdiept zich graag in de liedkunst, maar is ook veel te zien in opera’s. Samen met choreograaf Peter Leung en regisseuse Monique Wagemakers creëerde hij de voorstelling Grenze(n)loos met de uit Syrië gevluchte danser Ahmad Joudeh.  Lieke van Hoogenhuyze is freelance dramaturg. In de afgelopen jaren werkte ze aan diverse interdisciplinaire theaterprojecten waarbij muziek altijd een grote rol speelde. Daarnaast geeft ze les in dramaturgie, theatergeschiedenis en conceptontwikkeling bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten en de Universiteit van Amsterdam.  De Nederlandse bariton Anthony Heidweiller studeerde aan het conservatorium van Utrecht. Sinds 2012 is hij artistiek directeur van de stichting Operamakers. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het conservatorium van Groningen is hij verbonden als gastdocent. De veelgevraagde Australischesopraan Alexandra Flood debuteerde kreeg in 2014 een Mike Walsh Fellowship en was onderdeel van het Salzburg Fesival Young Singers Project. Sinds 2016 is Flood aan Opera Front verbonden en vertolkte ze voor Opera Front indrukwekkende hoofdrollen bij Traviata Remixed op het Grachtenfestival in 2016 en bij Caliban op het Opera Forward Festival in 2017. Dit project is mede mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst)Dit project is mede mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst)