TV NL EN

Mijn (Bij)Vrouw

DUUR
65 minuten

  Liefde: is alles geoorloofd in de naam der liefde?
Monogamie: nature of nurture?
Bijvrouw: 1) Buitenvrouw 2) Bijwijf 3) By side Walter. Dolores. Anne Mae. Een traumatisch voorval. Een geheim. Een bijvrouw. Een listig plan.
Een kind als inzet die de liefde op scherp zet.
Een liefdevolle zedenthriller en ode aan de polygamie.
Met acteurs Raymi Sambo, Sabrina van Halderen en Ritzah Statia.

Walter en Dolores zijn drie jaar getrouwd. Hun huwelijk is gelukkig en liefdevol. Er ontbreekt maar één ding: een baby als de bezegeling van hun gelukkige eenheid. Maar Dolores weet dat zij nooit zijn kind zal kunnen baren. Een goed moment om Walter dit te vertellen, komt maar niet. Een ontmoeting tussen hem en de vrijgevochten, moderne Anne Mae, lijkt dan ook het huwelijk onderuit te halen. Walter valt als een blok voor haar en geeft zich gepassioneerd aan haar over. Een liefdevolle affaire ontwikkelt zich en Walter probeert voor beide vrouwen waar hij van houdt, goed te zorgen. Als Dolores erachter komt dat haar man een affaire heeft met haar vroegere hartsvriendin, ontsteekt zij in woede. Ze besluit wraak te nemen… Nederland is het enige land ter wereld dat adverteert met ‘second love’. Toch vinden wij het hebben van meerdere vrouwen abnormaal en veroordelen anderen, zoals Caribische mannen, die naast hun officiële echtgenote nog andere vrouwen hebben. Maar is het hebben van een bijvrouw echt zo vreemd? En zijn wij in staat om met meerdere mensen tegelijkertijd een liefdesverhouding te hebben, want is monogamie nature of nurture? Joost Zwagerman schreef in zijn boek De buitenvrouw (1994) ook over het fenomeen van de bijvrouw.
Mijn (Bij)Vrouw is tevens het verhaal over hoe ver men gaat om in naam van de liefde iets gedaan te krijgen. Raymi Sambo maakte eerder de succesvolle voorstellingen Aan Niets Overleden, Op zoek naar Oom Tom en HUID!. Met zijn theatergroep VIG maakt hij sinds 2003 voorstellingen over het steeds veranderende Nederland vanuit ‘zwarte’ thema’s waar een taboe op rust maar met universele herkenbaarheid. Raymi zoomt met zijn voorstellingen in op de zoektocht naar identiteit en authenticiteit in de hedendaagse Nederlandse interculturele samenleving. Centraal in het denken van V.I.G. staat de gekleurde acteur die zijn kleur ‘voorbij speelt’.

Beeld: Jean van Lingen