TV NL EN

Mijn idee voor Onderwijs – met Harold Bekkering

DUUR
120 minuten

Gemist? Video's komen op De Balie TV en De Balie Vimeo. Moet het onderwijs worden ingericht om leerlingen te onderwijzen wat wij van belang achten als maatschappij of toch vooral om de leerling te verrijken? Rondom deze tegenstelling zal hoogleraar aan het Donders Instituut te Nijmegen, Harold Bekkering, zijn 'Mijn idee voor onderwijs'-lezing houden. Bekkering is lid van De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en betoogt vanuit inzichten uit de psychologie, de hersenwetenschappen en de onderwijswetenschappen, dat er een goede balans nodig is op vele fronten. Een balans tussen cognitief (taal, rekenen etc.) en sociaal leren (het leren van en over anderen); het leren van boekenwijsheid (inzichten van anderen) en leren door te doen; en het leren van allerlei canons die de maatschappij belangrijk vindt en de dingen die de leerling belangrijk vindt. Het versterken van de interactie tussen deze op eerste oog verschillende belangen zal de leerling niet alleen optimaal verrijken vanuit een persoonlijk perspectief, maar ook in staat stellen om haar plek in de maatschappij in te nemen.