TV NL EN

Onder influencers

programmamaker & moderator
Parwin Mirrahimy
mogelijk gemaakt door
Fonds 21

Let op: bij binnenkomst vragen we om een vaccinatie- of testbewijs. Lees hier wat je moet doen voor je bezoek.

Vloggers doen vaak hun best om hun levens over te laten komen als grenzend aan perfect, maar wat gaat er schuil achter de wereld die zij ons voorspiegelen? Samen met ex-vloggers, aspirant vloggers, een journalist en een psycholoog houden we onze vlogcultuur tegen het licht. Hoeveel moeite kost het om een schijnbaar spontane vlog te maken? En in hoeverre beïnvloeden vloggers het dagelijks leven van hun volgers?

Vloggers en hun publiek zijn over het algemeen jonge mensen. Hoe gaan de makers om met de druk van kijkers, die eisen dat ze altijd online zijn en dagelijks nieuwe content maken? En hoe gaan jonge kijkers op hun beurt om met het ‘ideale leven’ dat vloggers hun voorspiegelen? Valt er wel op te leven tegen het zorgvuldig gecureerde beeld dat vloggers achterlaten, waarin hoogtepunten worden gedeeld en dieptepunten vaak niet lijken te bestaan?

Sprekers

Doortje Smithuijsen (1992) is filosoof en journalist. Ze doet vooral onderzoek naar de analoge mens in zijn digitaliserende leefomgeving. Voor de VPRO maakte ze de documentaire Volg je me nog, over tien jaar Instagram en de houdbaarheid van online succes. In april 2020 verscheen bij de Bezige Bij haar boek Gouden Bergen: Portret van de digitale generatie. In 2019 verscheen haar documentaire Mijn dochter de vlogger.

Schrijver en psycholoog Thijs Launspach schreef meerdere boeken over stress (Werk kan ook uit, 2020), burn-outs (Fokking druk, 2018) en millennials op de werkvloer (Werken met millennials, 2019). Hij heeft een wekelijkse column in het Algemeen Dagblad en geeft les bij The School of Life.

Amanda van Effrink is een creatieve queen of pink uit Amsterdam met een grote liefde voor kunst, cultuur, mode en roze. Met haar platform #glitziegal wil ze creëren, entertainen en inspireren. Op Instagram is ze te zien in verschillende campagnes die ze zelf bedenkt, uitvoert, stylet en edit.

Julia Helmich begon in 2009 met haar YouTube-kanaal als fashion en beauty vlogger. Drie jaar lang uploadde ze elke week drie video’s naar het platform. Op den duur kostte dat meer energie dan zij eruit haalde. In 2012 maakte ze een einde aan haar ‘carrière’ als YouTuber, vanwege de toenemende druk die ze ervoer.

Naci Yilmaz is managing director bij influencer marketingbureau Onfluence. Hij helpt bedrijven met het verkrijgen van meer bereik, engagement en klanten door de inzet van influencers en social media.

Sprekers

Doortje SmithuijsenFilosoof & journalist ©Loek Buter
Thijs LaunspachPsycholoog
Amanda van EffrinkInfluencer
Julia HelmichVoormalig vlogger YouTube
Naci YilmazManaging Director Onfluence