Met de komst van paus Franciscus heeft het Vaticaan schijnbaar een radicaal nieuwe koers ingeslagen. Keizer Benedictus, die narrig de laatste pilaren van het katholicisme omklemde, heeft plaatsgemaakt voor een olijke man. Een vriend van de diertjes. Een man met een Renaultje 4 uit 1984. Een paus die er lustig op los twittert in klare taal en zich laat vereeuwigen op selfies. 'War never Again! Never Again War' tweette hij bijvoorbeeld naar aanleiding van de oorlog in Syrië. 'You rappin' or something?' vroeg één van zijn volgers hem terug.
De nieuwe paus is meer knuffelbaar dan al zijn voorgangers bij elkaar. Zijn eenvoud en eigengereidheid sluiten nauw aan bij de Europese hipsteridealen van recycling en authenticiteit. Het Vaticaan heeft zodoende een verduiveld slimme slag geslagen, want de Katholieke kerk leek na alle ontuchtzaken en belangenverstrengelingsrellen op sterven na dood. Door de keuze voor deze volkspaus zonder fratsen lijken de Papen méér dan gered.
In dit programma onderzoeken we in hoeverre de keuze voor Franciscus een uitgekiende marketingstrategie is. Heeft de kerk een peloton hippe reclamemakers, trendwatchers en spin doctors aangetrokken? Of is het puur toeval dat paus Franciscus zo goed is gecast? En verandert met de toegankelijker stijl ook de inhoudelijke lijn van het Vaticaan? Met andere woorden: is Franciscus met zijn uitspraken over een versoepeld celibaat en het homohuwelijk inhoudelijk een meer liberale weg ingeslagen, of zijn het slechts de oude woorden in een succesvol en gewiekst nieuw jasje?
Met onder anderen: Charles Huijskens (financieel communicatiedeskundige), Jan- Willem Wits (communicatiespecialist van o.a. de katholieke kerk) en Nikolaas Sintobin (Jezuïet, internetpastoor. Volgt "het dossier Paus Franciscus" op de voet). Thomas van Neerbos (programmamaker De Balie) modereert de avond.
UPDATE: Alex Klusman heeft zich helaas moeten afmelden
Vox Pop
Vox pop over Paus Franciscus from De Balie on Vimeo.
Literatuur Charles Huijskens:
Code sociale media