TV NL EN

The Last Image #2

DUUR
120 minuten


Live uitzending
vanaf ± 20:00 UUR Gemist? De VIDEO staat na enkele uren online via De Balie TV en op De Balie Vimeo. Een samenwerking tussen De Balie en Museum Tot Zover. De Balie en het Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover organiseren in maart twee programma’s over de driehoeksverhouding tussen de dood, de camera en toeschouwer, naar aanleiding van de tentoonstellingsreeks The Last Image. De tweede bijeenkomst, op 20 maart, staat in het teken van de relatie tussen kunst en werkelijkheid. Hoe beïnvloeden zij elkaar wanneer het gaat om beelden van oorlogsvoering en de dood? Kunst is een morele vrijplaats en hoeft niet ‘waar’ te zijn. Maar als componist Karlheinz Stockhausen 9/11 het grootst denkbare kunstwerk in de hele kosmos noemt, is de wereld te klein. Stockhausen overschrijdt een ethische code, maar wie schrijft die? Kunst versus realiteit
In de kunst mag wat in de journalistiek niet kan. Kunstenaars sleutelen aan het beeld van de dood, rekken de grenzen op of veroorzaken paradigmatische verschuivingen, zoals bijvoorbeeld te zien is in de tentoonstelling The Pixelated Revolution, van Rabih Mroué in Museum Tot Zover. Tegelijkertijd volgt de kunst ook de realiteit weer op de voet. Sinds oorlogsjournalisten lichtgewicht camcorders gebruiken zijn ook Hollywoodfilms vaak schokkerig en grofkorrelig geschoten. Soms loopt de kunst voor de werkelijkheid uit en soms bijt zij haar juist in de billen. In dit programma wordt onderzocht hoe kunst en realiteit, wanneer het gaat om beelden van oorlogsvoering en de dood, elkaar beïnvloeden. Hoe komen zogenaamde Grote Beelden tot stand? Waar wordt de kunstenaar ingehaald door de werkelijkheid? Met o.a. Natasja van den Berg (columnist, publicist), Eddy van Wessel (oorlogsfotograaf), Margriet Schavemaker (conservator en hoofd onderzoek en publicaties Stedelijk Museum Amsterdam), Ramón Gieling (filmmaker en schrijver), Babs Bakels (curator Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover) en Brigitte van der Sande (co-curator The Last Image). The Last Image
Dit debat is het tweede deel van een tweetal programma’s over de dood door het oog van de lens, naar aanleiding van de tentoonstellingsreeks The Last Image van Museum Tot Zover. Welk verhaal vertelt een laatste registratie van iemand die sterft? Welke extra dimensie heeft een laatste opname van iemand die is overleden? Welke rol speelt het internet in de verspreiding van de openbare dood, het sterven voor een publiek? In The Last Image worden voetnoten geplaatst bij doodsbeelden die dienen als afscheid, eerbetoon, protest, terreur, bewijs, digitale nalatenschap, spektakel of herinnering. De tentoonstellingsreeks The Last Image van Museum Tot Zover bestaat onder meer uit de tentoonstelling The Pixelated Revolution van de Libanese kunstenaar Rabih Mroué, nog tot en met 8 juni te zien in Museum Tot Zover, en uit de online expositie www.thelastimage.nl >> Meer informatie over The Last Image #1
Bekijk de eerste aflevering van The Last Image (12 maart 2014) terug: