"Drinking is an emotional thing. It joggles you out of the standardism of everyday life, out of everything being the same. It yanks you out of your body and your mind and throws you against the wall. I have the feeling that drinking is a form of suicide where you’re allowed to return to life and begin all over the next day. It’s like killing yourself, and then you’re reborn. I guess I’ve lived about ten or fifteen thousand lives now.” -Charles Bukowski
We drinken ons naar den einder in een poging de vervelende dingen te vergeten. Iedere dag is er wel een feestje, een borrel of een barhangsamenkomst om de werkdag weg te spoelen. We leven van drankje naar drankje; we omarmen het bier als een oude vriend die ons iedere dag iets leuks te vertellen heeft.
Soms zweren we in een plotselinge opwelling van zelfwalging de drank juist opeens af. We gaan een maand niet zuipen. We gaan rennen en kilo's bieslook eten. We voelen ons helder en gifvrij. Maar kijk, daar duikt de fles dan toch weer op tijdens een avond die zonder de zachte gloed in hoofd en lichaam saai en oneindig zou lijken. Wat volgt is een dag met fel wit licht waarin we met half dichtgeknepen ogen de wereld in turen. Een warm gezicht. Een onwillige maag. En om 18:00 uur opgelucht een drankje om het saggerijn in het moeie lijf te verstikken. Maar nee, we zijn echt geen alcoholisten, we leven. Geen calvinisten. Pleziermakers.
Vers bloed: ode aan de drank Vers Bloed brengt een ode aan de drank. We denken na over de grote literatoren en de flessen bourbon naast hun typemachines. Is drank voor sommige kunstenaars een voorwaarde om geweldig werk te maken? We hebben het over de rol van drank in ons dagelijks bestaan en vragen ons af of alcohol het gevaarlijke smeermiddel van onze samenleving is geworden? En we praten over de consequenties van een leven waarin de whisky je tandpasta vervangt. Wat is een verslaving en hoe kom je er aan? Voor eenieder een stevig welkomstdrankje… om in de juiste roes te komen!
Vers Bloed
Vers Bloed is een programma waarbij mensen uit diverse kennisgebieden een pitch mogen houden van 15 à 20 minuten. Mensen (jij?) mogen een stuk voorlezen, een scene laten zien, een theorie expliceren, een experiment doen, een sonate spelen, een opinie verdedigen… Onze enige voorwaarde is dat je iets nieuws vertelt, iets waar je gedachten over wilt delen. Iets waarmee je jezelf profileert zonder ijdelheid. Voorbij de grenzen van het jezelf verkopen, iets laten zien wat jij ontzettend belangrijk vindt.
Met o.a. Stella Bergsma (schrijfster, zangeres en beatpoet in de groep EinsteinBarbie). Bergsma schrijft momenteel een boek en ziet zich genoodzaakt daar veel bij te drinken. Ook Daan Faber komt en hij is van Mister Kitchen. Mister Kitchen creëerde een echte Nederlandse spirit met rabarber: Rabarcello. Daan komt vertellen over de lange geschiedenis die achter het drankje zit.' En verslavingspsycholoog Sara Hesselink. Muziek is er van Bas Marée.
Met als referent (scenario)schrijver Willem Bosch.
Foto: Ernest Hemingway (“Write drunk; edit sober.”)