Ook livestream via facebook.com/debalie Gemist? Video's komen op De Balie TV en De Balie Vimeo. Heb jij onlangs je Facebookprofiel verwijderd, of er in ieder geval over nagedacht? Of wil je geen afstand nemen van je profiel maar zoek je wel naar manieren om er bewuster mee om te gaan? En wat doe je met Whatsapp en Instagram, in handen van datzelfde bedrijf? In de media is de morele verontwaardiging over privacyschendingen vaak groot, maar ondertussen scrollen, liken en sharen we ons daarna weer suf op de bank. Zijn we in de ban van sociale media en hoe kunnen we dat veranderen? Tijdens dit programma gaan we op zoek naar wat je op individueel niveau kunt doen om je social media gebruik onder controle te krijgen. En wat we op collectief niveau kunnen doen met onze verontwaardiging rond de recente schandalen. Zodat we beter omgaan met onze social media en Facebook niet ons, maar wij Facebook onder de duim hebben. Met onder meer: Hoe krijg je je Facebookgebruik onder controle? Psycholoog Najla Edriouch geeft tips en tricks. Najla geeft via haar website en YouTubekanaal wetenschappelijk onderbouwde informatie en adviezen vanuit de psychologie om jouw leven net wat makkelijker te maken en werkt vier dagen per week als psycholoog bij een GGZ-instelling. Hoe zit het precies met de recente schandalen rond Facebook? En wat weet Facebook allemaal van jou? Joost Schellevis, techjournalist van de NOS, legt het uit. Daphne Muller stopte naar aanleiding van de oproep van Arjen Lubach met Facebook. Waarom eigenlijk? En is ze een maand later nog steeds van Facebook af? En een panelgesprek met: "Dan moet je maar van Facebook af gaan,’ hoort Roxane vaak als ze kritiek uit op het megabedrijf. Alsof wij zelf persoonlijk verantwoordelijk zijn voor zowel de koers als het corrigeren van het bedrijfsleven. Onzin. Er zijn nieuwe regels nodig." Zo opende juriste en publicist Roxane van Iperen (tevens voorzitter van de RvA van het SIDNfonds) vorig jaar haar stuk Facebook: een monster van dystopische proporties voor Vrij Nederland. Wat moet de overheid doen, om de greep op het bedrijfsleven terug te winnen? De invloed van algoritmen en social media neemt toe ook bij de overheid. De snelle technologische ontwikkelingen herbergen gevaren maar zijn ook een kans voor de digitale agenda van de overheid. Hoe kunnen we met algoritmen beter beleid maken en hoe kan de overheid via social media met mensen in gesprek gaan? Jan Middendorp (1975) is sinds maart 2017 lid van de Tweede Kamerfractie van de VVD. Hij was eerder werkzaam bij Campagnebureau BKB en in het bedrijfsleven in Nederland, India en Groot Brittannië. Jan Middendorp is woordvoerder Rijksdienst, Overheid & Digitalisering, (E)Identiteit, Grensregio's en WNT. Peter Minkjan helpt als digitaal strateeg al sinds 2010 bedrijven met de zakelijke inzet van Facebook, Instagram en andere sociale media. Ook organiseert hij al vijf jaar een congres over Facebook-marketing. Hij zal vertellen hoe bedrijven de data die Facebook vergaart kunnen gebruiken maar ook uitleggen waarom sommige zaken die in het nieuws verschenen rondom de rel met Cambridge Analytica niet kloppen. Redactie: Tim Wagemakers (De Balie) Dit programma is gratis toegankelijk voor leden van We Are Public