Onder hoogspanning
Programmareeks over de energietransitie
De drijvende krachten van de energietransitie naar de oppervlakte
Komt er in de toekomst nog 24 uur per dag stroom uit het stopcontact? Rijden we binnenkort allemaal in een Chinese e-auto? De energietransitie is in volle gang en vraagt om fundamentele beslissingen waarachter grote politieke en economische belangen schuilen.
In de programmareeks Onder hoogspanning brengen we de drijvende krachten van de energietransitie naar de oppervlakte. Van overheden, bedrijven tot consumenten: wie zijn de spelers, en wat zijn hun belangen? En wat is er nodig voor een eerlijke energietransitie, en hoe ziet een eerlijke transitie eruit?
Onder hoogspanning wordt mede mogelijk gemaakt door Vandebron.
De energietransitie is een urgente en complexe uitdaging, maar brengt tegelijkertijd volop kansen en mogelijkheden met zich mee. Met deze reeks kunnen we voorbij de headlines en politieke spelletjes kijken. Hoe versterken we ons energienetwerk? Wat is de werkelijke toekomst van kernenergie? Hoe kunnen we als Europa energie-autonoom worden? Dit zijn cruciale vragen die onze onafhankelijke redactie diepgaand onderzoekt. Dankzij de steun van Vandebron kan De Balie deze essentiële reeks realiseren.
Yoeri Albrecht, algemeen en artistiek directeur De Balie
Komende edities
Onder hoogspanning met o.a. Laurens Dassen (Volt), Peer de Rijk en Henk Jumelet (CDA)
Luister Onder hoogspanning terug
Of liever terugkijken?
Kijk hier Onder hoogspanning terug!
Vorige edities
Hoe raakt het conflict in het Midden-Oosten de Nederlandse energiezekerheid?
Met o.a. Ed Nijpels, Nienke Meijer en Hans Grünfeld
Nieuwe woonwijken die niet aangesloten kunnen worden op het stroomnet, bedrijven die met honderden op de wachtlijst staan, huishoudens die in het donker komen te zitten. Netbeheerders waarschuwen dat vanaf volgend jaar het stroomnet overbelast raakt en de vraag niet meer aankan. Hoe heeft het zover kunnen komen? En hoeveel tijd hebben we nog voor de



Foto’s door Jan Boeve
