

Via de nieuwe kerndoelen die scholen hebben gekregen, onderzoeken we de verhouding tussen onderwijs en overheid. Wat willen we dat leerlingen op de basisschool leren: toetsbare vaardigheden of algemeen burgerschap? En in hoeverre willen we dat de overheid daar sturend in is?
Vanaf 2026 gelden stapsgewijs de aangescherpte kerndoelen voor onder andere het basisonderwijs. Voor de komende jaren zijn er nieuwe doelen geformuleerd voor burgerschap en voor het eerst worden er ook eisen gesteld wat betreft digitale geletterdheid. De doelen zijn bewust breed geformuleerd, ze moeten namelijk ruimte laten aan de vrijheid van onderwijs. Maar daarmee kwam ook meteen de kritiek: ze zijn te abstract, ze zijn niet meetbaar en er zijn meer onderwijstaken bij gekomen.
Een avond over de verhouding tussen overheid en onderwijs. Hoeveel doelen kan het onderwijs aan? Hoeveel ruimte is er om deze naar eigen inzicht te behalen? En wat willen we uiteindelijk dat leerlingen op basisscholen leren?
Over de sprekers
Bernard Teunis is manager actualisatie curriculum bij het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Hij heeft daarbij, onder andere, de programma lijn het kerndoelentraject OP en onderbouw VO onder zijn vleugel. Het SLO is de organisatie die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en het testen van de kerndoelen, leerlijnen en referentieniveaus.
Jorrit Blaas is teamleider en plaatsvervangend afdelingshoofd Leerroutes, Onderwijsinhoud en Toetsing bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarnaast is hij ook economie docent op een middelbare school.
Raounak Khaddari is s verslaggever en journalist bij Het Parool, waar zij zich focust op onderwijs, jongeren en mentale gezondheid.
Peter Langerak is hoofd onderzoek bij het Nederlands Mathematisch Instituut en als buitenpromovendus verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op reken-wiskundeonderwijs, met nadruk op curriculum, didactiek, motivatie en schoolprestaties. Daarnaast was hij lid van het vakexpertenteam wiskunde voor de Vlaamse minimumdoelen die op 1 september 2025 in werking treden.
Elize Jong is sinds 2017 directeur van basisschool Onze Amsterdamse School. Daarvoor was zij leerkracht in Amsterdam Osdorp en ronde zij in 2013 een master onderwijskunde af aan de UvA. Onze Amsterdamse School is begonnen als een schoolconcept gebaseerd op het idee van de school als oefenplaats voor de echte wereld. De school heeft de afgelopen jaren een succesvolle aanpak ontwikkeld om het leesonderwijs te verbeteren. Via het taallab helpen ze nu andere scholen.
Sprekers
Door Annelien de Dijn
De tweede editie wordt uitgesproken door Annelien de Dijn. Tijdens deze lezing laat zij zien hoe negentiende-eeuwse ideeën nog steeds doorwerken in onze samenleving. Ze benadrukt dat feminisme niet alleen terug moet kijken naar de geschiedenis van het patriarchaat, maar vooral vooruit moet denken.
Programmamakker Katarina Schul gaat in gesprek met Jutta Chorus. Hoe verhoud je je als journalist tot je eigen familiegeschiedenis?
Vijftig jaar Surinaamse onafhankelijkheid
Wat was Dobru’s rol in het streven naar Surinaamse eenheid en onafhankelijkheid? Welke betekenis heeft zijn werk vandaag de dag?