TV NL EN

De Balie Live met Jessica Durlacher over J’accuse

Een gesprek over de controverse rondom de nieuwste film van Roman Polanski

Programmamaker & Interview door
Parwin Mirrahimy

De Balie-programmamaker Parwin Mirrahimy interviewt in deze aflevering van De Balie Live schrijver Jessica Durlacher over de nieuwste film van Roman Polanksi. Moeten we het werk van een geniale maar onethische filmregisseur doodzwijgen of levert deze spanning juist hoge kunst en nieuwe inzichten op?

De film J’accuse (en ook het De Balie Live gesprek) is vanaf 16 april te bekijken op Picl.

In nasleep van #MeToo heeft een groot aantal vrouwen Roman Polanski beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag. Op zijn beurt bijt Polanski in zijn nieuwe film J’Accuse van zich af. In zijn verfilming van de beruchte Dreyfus-affaire vertolkt hij zijn frustraties over de (volgens hem) valselijke beschuldigingen aan zijn adres.

De Dreyfus-affaire was een gerechtelijk schandaal in Frankrijk rond 1900 met grote politieke gevolgen. De Joods-Franse officier Alfred Dreyfus werd er valselijk van beschuldigd een spion voor Duitsland te zijn. Gedurende twaalf jaar hield de Dreyfus affaire Frankrijk in z’n greep, en de wereld keek mee. Juridische fouten, gerechtelijke dwalingen, politieke belangen en antisemitisme waren de ingrediënten deze internationale intrige.

Met zijn film J’accuse vertelt Polanski het relaas van Kolonel Picquart. Wanneer Picquart aan het hoofd komt van het bureau voor contraspionage, ontdekt hij dat de bewijzen tegen kapitein Alfred Dreyfus zijn vervalst. Vanaf dan, en met gevaar voor zijn eigen carrière en leven, zet hij alles op alles om de ware schuldigen te ontmaskeren en Dreyfus’ eerherstel.

J’accuse ging in première op het filmfestival van Venetië maar zonder de aanwezigheid van de regisseur en de film kreeg niet het gebruikelijke applaus. De film werd genomineerd voor maar liefst 12 Césars (de belangrijkste Franse filmprijs), dat was tegen het zere been van veel vrouwen en actiegroepen. J’Accuse won uiteindelijk drie Césars – waaronder die voor beste regisseur – waarna verschillende actrices uit protest de zaal verlieten.

De vraag of Polanski een geniale regisseur is of juist een relikwie uit een door mannen gedomineerd tijdperk, is niet eenvoudig te beantwoorden. De vraag of we de man en zijn wandaden van zijn kunst moeten scheiden ook niet.

Sprekers

Jessica DurlacherSchrijver