Het Commissariaat voor de Media lanceert op woensdag 12 juni 2019 de Mediamonitor / Nederlandse Reuters Digital News Report 2019. In dit rapport wordt weergegeven hoe de Nederlandse media zich in 2019 hebben ontwikkeld en op welke manier Nederlanders nieuws tot zich nemen. Er staat beschreven via welke kanalen ze dat doen en hoe groot hun vertrouwen is in de nieuwsvoorziening in Nederland. Daarnaast wordt ook zichtbaar welke plek sociale media innemen..

Na een welkomstwoord door Madeleine de Cock Buning wordt de ontwikkeling van mediabedrijven en het mediagebruik in Nederland door Jorien Scholtens toegelicht. Hierna presenteert Edmund Lauf de belangrijkste ontwikkelingen en bevindingen uit het Nederlandse Reuters Digital News Report. Tot slot vertelt dr. Judith Möller over haar onderzoek naar filterbubbels in Nederland. Tussen de presentaties door is er gelegenheid voor een dialoog met de aanwezigen in de zaal.

Over de Mediamonitor en Reuters Digital News Report
Al meer dan zeventien jaar rapporteert het Commissariaat voor de Media jaarlijks in de Mediamonitorover alle relevante ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap. Dit doen we vanuit de gedachte dat onafhankelijkheid, toegankelijkheid en pluriformiteit van media drie onmisbare pijlers zijn voor een democratische samenleving. Sinds 2018 wordt de Mediamonitor gecombineerd met het NederlandseReuters Digital News Report. Dit report laat sinds jaar en dag ontwikkelingen zien in het (consumenten)gebruik van nieuws. Dit onderzoek wordt wereldwijd gedaan in maar liefst 37 landen.

Toegang is gratis. Graag wel even aanmelden via events@cvdm.nl