She's Mad As Hell

Ook rechtstreeks via  live.debalie.nl  +  facebook.com/debalie  [deel 1] [deel 2]

In 2018 lijkt de woedende vrouw haar plaats op te eisen in het publieke debat. Van de woede-uitbarsting van Serena Williams tot de wereldwijde aanklacht tegen seksueel overschrijdend gedrag onder de hashtag #metoo. De vrouw spreekt zich uit, en beslist niet alleen zoetgevooisd. Maar hoe meer vrouwen hun razernij tonen, hoe heftiger de reacties.

Waarom roept de woedende vrouw meer verontwaardiging op dan de woedende man? Aan de vooravond van 100 jaar vrouwenkiesrecht duikt Sign of the Times met o.a. Sylvana Simons en Maaike Meijer in het eeuwenoude taboe op vrouwelijke woede. Via theater en gesprek onderzoeken we de huidige tijdsgeest. Laten vrouwen zich nog temmen of omarmen vrouwen wereldwijd het recht om kwaad te zijn? En wat betekent dat voor onze wereld?

Van Euripides’ Medea via Shakespeare’s De getemde feeks tot Nora van Ibsen. Het wemelt in de theater- en literatuurgeschiedenis van de boze vrouwen die worden weggezet als gek, hysterisch of labiel. Waar komt dit beeld vandaan? Hoe worden woedende vrouwen vandaag de dag gezien?

Feminist van het eerste uur Maaike Meijer en opiniemaker en politica Sylvana Simons praten er deze avond over. Op welke momenten worden zij weggezet als hysterische vrouwen? Wanneer zetten ze hun woede in om iets te bewerkstelligen?

Topacteurs Marieke Heebink, Eva Heijnen, Bart Slegers en Aus Greidanus jr. brengen scènes uit Nora, Medea en Bloed en rozen.

Sign of the Times

 

Internationaal Theater Amsterdam en De Balie onderzoeken met Sign of the Times dé maatschappelijke thema’s van vandaag. In eerdere afleveringen reflecteerden Femke Halsema en Thierry Baudet op politieke identiteit, spraken we over de woede van Catalanen met uit Spanje gevluchte Carles Puigdemont, en wierp Franse schrijver Kamel Daoud zijn licht op koloniale identiteit. Met Sign of the Times willen De Balie en Internationaal Theater Amsterdam het gesprek openen, groepen mensen bij elkaar brengen en ruimte creëren voor meerdere perspectieven. Ook, of júist, als de meningen verschillen.

Programmamakers: Merlijn Geurts & Yoeri Albrecht (De Balie), Johan Reyniers & Wiepke Westbroek (Internationaal Theater Amsterdam).