Vanavond is de kick-off van Raak of vermaak?, een prikkelende campagne over de impact van kunst. Wat brengt een bezoek aan een museum of theater teweeg bij het publiek? De campagne constateert een tekort aan impact en – het goede nieuws – een kans om deze impact te vergroten.

Actrice José Kuijpers geeft een betoog over de impact van kunst: Is daar iemand? Moderator Ruben Maes interviewt Johan Idema, initiatiefnemer van de campagne. Verschillende kunstprofessionals reageren en gaan in discussie over de boodschap van Raak of vermaak?

Met o.a.

  • Annabelle Birnie, directeur Amsterdams Fonds voor de Kunst
  • Melle Daamen, voormalig directeur Stadsschouwburg Amsterdam en Theater Rotterdam
  • Ann Demeester, directeur Frans Hals Museum

Het aanwezige publiek wordt actief in de gesprekken betrokken en ontvangt achteraf gratis (!) de publicatie Raak of vermaak?.


De schilderijen van Mark Rothko roeren museumbezoekers tot tranen toe. De stem van sopraan Lorraine Hunt Lieberson brengt concertgangers in opperste vervoering. Soms lijkt het alsof bezoekers in musea en theaters en masse worden geraakt door hemelse optredens en meesterlijke kunstwerken. Recent onderzoek naar de impact van kunstbezoek wijst echter anders uit. De ontroering, wijsheid, bezieling en al het andere waardevolle dat kunst te bieden heeft, wordt door relatief weinig bezoekers ervaren. Een museum of theater is voor de meeste mensen vooral een leuk middagje of avondje uit. Bezoekersaantallen lijken een logische maatstaf voor succes, maar vormen een slechte indicator voor hoe het publiek kunst ervaart. Hetzelfde onderzoek toont echter ook aan dat de impact van een voorstelling, concert en tentoonstelling eenvoudig kan worden vergroot.

Raak of vermaak? is een campagne over de impact van kunst: wat brengt een bezoek aan een museum of theater teweeg bij het publiek? Het is gebaseerd op actueel onderzoek naar het effect van museum- en theaterbezoek. De campagne is een pleidooi voor musea, concertzalen en theaters om niet de kunst zelf, maar de impact ervan tot hoogste doel te verheffen. Een schilderij of toneelstuk is immers pas af als het de toeschouwer werkelijk weet te raken.

Voor meer informatie: www.raakofvermaak.nl

Voor wie?
Raak of vermaak? is voor iedereen die de kunst een warm hart toedraagt en/of hierin werkzaam is en positief-kritisch wil nadenken over hoe kunstbezoek meer kan beklijven. Kunstprofessionals en -publiek, u dus, zijn van harte uitgenodigd om de kick-off bij te wonen. Aanwezigen ontvangen na afloop gratis de publicatie Raak of vermaak?, een toegankelijk betoog ter onderbouwing van de campagne, geschreven door Johan Idema. Na 25 juni zal Raak of vermaak? gedurende seizoen 2019/2020 diverse bijeenkomsten van kunstprofessionals in het land en Nederlandse theaters aandoen.

Raak of vermaak? is een initiatief van adviseur en cultureel ondernemer Johan Idema in samenwerking met De Balie. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdam Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten, Stichting Melanie, Stichting Cultuur+Ondernemen, Prins Bernhard Cultuurfonds en Bureau &MAES.