Precies 65 jaar geleden overleed de Roemeense/Zwitserse pianiste Clara Haskil, een van de meest gevoelige en integere musici van de twintigste eeuw. Haskils leven was getekend door tegenslag en ziekte, maar haar spel bleef een toonbeeld van zuiverheid en eerlijkheid.
Clara Haskil stond bekend om haar ongekende vermogen om de muziek zelf te laten spreken. Zonder effectbejag, zonder virtuoze opsmuk – alleen de componist, de partituur en haar onnavolgbare gevoeligheid. Haar interpretaties van Mozart, Schumann en Beethoven behoren tot de meest verfijnde ooit opgenomen, maar haar naam is vandaag nog te weinig bekend buiten de kringen van kenners.
Om haar nalatenschap te vieren en opnieuw onder de aandacht te brengen, verzorgt muziekjournalist Hans Heg een inleiding over haar leven en werk. Hij zal enkele zeldzame opnames laten horen en vertellen over de unieke artistieke integriteit die Haskil haar hele leven kenmerkte.
Na de inleiding vertonen we de documentaire Clara Haskil – Le mystère de l’interprète (2017), waarin de fragiele maar briljante geest van een vrouw wordt afgebeeld die de essentie van muziek belichaamde.
13:45 Deuren open
14:00 Inleiding door Hans Heg
15:00 Vertoning van de film Clara Haskil – Le mystère de l’interprète
Over Hans Heg
Hans Heg (1936) werd geboren in Maartensdijk. Hij begon zijn journalistieke carrière in 1963 in Amsterdam. Eerst als freelancer voor de NRC en het Algemeen Handelsblad. Vanaf 1971 tot 2001 als muziekredacteur en criticus bij de Volkskrant. Daarnaast werkte hij mee aan kunstrubrieken van de NOS en maakte hij documentaires over 40 jaar Holland Festival, Bruno Maderna en Kirill Kondrashin. Na zijn pensionering schreef hij columns voor het blad Klassieke Zaken.
Sprekers

Verhinderd om naar deze CinéDialoog te komen? Er vinden ook nog een aantal reguliere vertoningen van Clara Haskil – Le mystère de l’interprète plaats op 8, 11, en 13 december
Vijftig jaar Surinaamse onafhankelijkheid
Wat was Dobru’s rol in het streven naar Surinaamse eenheid en onafhankelijkheid? Welke betekenis heeft zijn werk vandaag de dag?
Techdenkers met Eva Hofman
De nieuwste generatie feministen heeft een online strijd te voeren, tegen de manosfeer, radicaalrechtse ‘manfluencers’ en digitale vrouwenhaat. Welke technologische wapens hebben feministen tot hun beschikking?
Psychology & The Uncanny
The Amsterdam Polish Film Festival shines a spotlight on a new generation of Polish female film directors. On the second day we screen Tower. A Bright Day and Body.