
Home Game verbeeldt de humoristische en confronterende zoektocht van een Bosnische familie naar een thuis in Nederland. Na afloop van de film gaan we in gesprek met regisseur Lidija Zelović.
Lidija Zelovic portretteert haar ontheemde familie in Nederland al sinds 1993, toen ze hun door oorlog verscheurde thuis in Sarajevo moesten ontvluchten. Puttend uit haar filmarchief wisselt Zelović in Home Game scènes thuis – discussies over politiek en voetbal op zondagen met haar ouders en broer, het opgroeien van haar zoon – af met de politieke gebeurtenissen in Nederland, zoals politieke moorden, schandalen rond overheidsdiscriminatie, groeiende maatschappelijke polarisatie, toenemende onrust in de samenleving en de acceptatie van radicaal-rechtse politiek in het centrum van de macht.
Zelović’s filmessay biedt een soms grappige, vaak confronterende en oprechte zoektocht naar een ‘thuis’, die als spiegel fungeert voor het huidige politieke klimaat in Nederland.
Jacques Presser kantelde het zelfbeeld van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Waar stond deze historicus, schrijver en denker voor?

Kim Karssen speelt, maakt en schrijft. In Plein Publiek gaat ze met Veronica Baas in gesprek over wat haar drijft.

Huh? Een eindejaarsconference in het voorjaar? Jazeker! Rond 1 april – nee, dit is nog geen grap – heeft Nederland zijn natuurlijke hulpbronnen voor heel 2025 al verbruikt. We halen 31 december dus bij lange na niet…!
