

In Let’s Say Goodbye to the Night horen we de echo’s van de Holocaust nagalmen in de levens van kinderen en kleinkinderen van Sobibor-overlevenden. Na afloop van de vertoning gaan we met o.a. Arnon Grunberg en Jetje Manheim in gesprek over de doorwerking van een inktzwarte familiegeschiedenis in tijden van nieuwe oorlogen.
In 1943 komt een groep Joodse gevangenen in nazi-vernietigingskamp Sobibor in opstand. Door deze spectaculaire uitbraak zijn er toch enkele overlevenden van deze ‘dodenfabriek’. Jules Schelvis, zelf ook overlevende van Sobibor, interviewde in de jaren tachtig twaalf mannen en vrouwen die bij de opstand betrokken waren. De meesten hadden nog nooit hun verhaal verteld totdat Schelvis ze vastlegde met zijn amateurcamera. Deze twaalf opstandelingen geven een indringend ooggetuigenverslag van de gebeurtenissen in het kamp.
Het verhaal van de overlevenden eindigt niet bij de opstand. Want hoe leef je verder nadat je hele familie is vermoord? De opstandelingen zijn de wereld over getrokken, weg uit Europa, naar de Verenigde Staten, Oekraïne en Israël. In Let’s Say Goodbye to the Night reizen Piet de Blaauw en Jan Pieter Tuinstra de overlevenden achterna en ontmoeten hun kinderen en kleinkinderen, die laten zien hoe verschillend zij omgaan met het inktzwarte verleden.
De nabestaanden dragen de geschiedenis van de overlevenden mee. Hun persoonlijkheid, wie ze zijn, is gevormd door het verleden van hun ouders. En nu snijdt op confronterende wijze, het heden door het verleden. In Kyiv zijn de gevolgen van de Russische agressie pijnlijk zichtbaar en is de dreiging van een nieuwe dictatuur levensgroot. In Israël scheren straaljagers bulderend over richting Gaza en wordt het geweld dat Israël gebruikt wereldwijd steeds luider veroordeeld. Wat betekent dit in het leven van de nabestaanden?
Sprekers

One year into Donald Trump’s second presidency, the United States finds itself in the midst of a trade war, a cultural war – and, some would argue, an actual war. Trump’s shockwave politics have in particular sent ripples across Latin America and the Caribbean. Is the region standing on crossroads?
Hoe scherp is de pen als wapen in een tijd dat de waarheid steeds meer onder druk staat?
Over jezelf vormgeven in verstoorde familieverbanden
Hoe vorm je je identiteit wanneer je geen onvoorwaardelijke ouderliefde hebt ervaren. Naar aanleiding van de roman Je moeder van Rosalie Dielesen gaan we in gesprek over verstoorde familiebanden, opgroeien en identiteit. Met o.a. Aaf Brandt Corstius en Haroon Ali.