TV NL EN

Beeldbepalers: Tjebbe Beekman

Programmamaker
Ianthe Mosselman
Mede Mogelijk gemaakt door
Mondriaan Fonds
In de serie Beeldbepalers vragen we steeds een toonaangevend kunstenaar om samen met ons een programma te maken. Deze avond staat in het teken van beeldend kunstenaar Tjebbe Beekman en de verandering die plaatsvond binnen zijn werk.  

Beekmans werk is abstract en expressief, urgent en kritisch. In zijn eerdere werk speelden verbeelding van een dystopische samenleving door middel van gefragmenteerde architectonische structuren een rol, waarin eenzaamheid en insluiting aanwezige thema’s waren. Zijn nieuwe werk viert door middel van citaten de schilderkunst zelf en is daarnaast een antwoord op de huidige tijd. Beekman zoekt met zijn kleurrijke doeken naar een tegengif voor conservatieve en radicale tendensen die culturele verworvenheden bedreigen en levert daarbij commentaar op wat hij om zich heen ziet gebeuren.

In het programma gaan we op zoek naar wat de verandering in zijn werk veroorzaakte en wat dit nieuwe werk zegt over onze tijd. Dit doen we samen met filosoof Alicja Geschinska, die een lezing zal geven, criticus Hans den Hartog Jager, die met Tjebbe Beekman in gesprek gaat, dichter Ellen Deckwitz, die poezië van Lucebert door wie Beekman beïnvloed is zal voordragen. Natuurlijk is er ook muziek, die niet los van de verandering in Beekmans werk gezien kan worden. Een improvisatie van saxofonist Benjamin Herman, Thomas Pol op contrabas en Joost Patocka op drums. Al deze elementen samen vormen het palet rondom de kunstenaar en zullen ons hopelijk aan het einde van de avond een antwoord op onze vragen geven.

Dit is een Testen voor Toegang-evenement. Lees hier wat je moet doen voor je bezoek.

Sprekers

Tjebbe BeekmanKunstenaarFoto: Koos Breukel
Alicja GeschinskaFilosoof
Hans den Hartog JagerCriticus
Ellen DeckwitzDichter
Rebecca SchaeferNeurowetenschapper
Benjamin Herman TrioMet Thomas Pol – contrabas en
Joost Patocka – drums

Over de sprekers

Tjebbe Beekman volgde de KABK: Royal Academy of Art in Den Haag (NL) van 1993 tot 1997, gevolgd door de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (NL) van 2003 tot 2004. Hij heeft diverse prijzen en nominaties op zijn naam staan, waaronder de Theo Wolvecamp Prijs, Buning Brongers Prijs en de Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Recent tentoonstellingen zijn: Symbiosis: Virtues, GRIMM, Amsterdam (NL); Reflections beyond the Surface, AkzoNobel Art Foundation, Amsterdam (NL); Symbiosis, GRIMM, New York, NY (US); Listen to your eyes, Museum Voorlinden, Wassenaar (NL); Collected, Capital C, Amsterdam (NL) en Where is the Madness You Promised Me. Komend najaar verschijnt zijn eerste grote monografie, ontworpen door Irma Boom, bij NAI Publishers.

Alicja Geschinska is een Pools-Belgische filosofe, schrijfster en tv-maakster. Ze studeerde summa cum laude af aan de Universiteit Gent met een verhandeling over positieve vrijheid. Ze schreef haar proefschrift over morele verantwoordelijkheid in het denken van de Duitse filosoof Max Scheler en de Poolse filosoof (en latere paus) Karol Wojtyla. Ook publiceerde zij diverse boeken, waaronder De verovering van de vrijheid, Een soort van liefde, Intussen komen mensen om. Over politieke betrokkenheid. en Kinderen van Apate. Over leugens en waarachtigheid. In 2018 verscheen Thuis in muziek: Een oefening in menselijkheid, een filosofisch essay over de belangrijke rol die muziek kan spelen in onze morele en persoonlijke ontwikkeling.

Hans den Hartog Jager studeerde Nederlands en kunstgeschiedenis. Hij was kunstredacteur voor NRC Handelsblad en werkte voor bladen als Metropolis M en Artforum International. Hij heeft hij diverse monografische publicaties op zijn naam, onder andere over David Hockney, Marc Mulders en Andy Warhol. In 2003 debuteerde hij met de veelgeprezen roman ‘Zelf God worden’, waarin zijn fascinaties voor kunst, kijken en interpretatie bij elkaar komen. Het boek werd gevolgd door een bundel met gesprekken met Nederlandse kunstenaars, ‘Verf’, een tweede roman, ‘Maltus’ en een bundel essays over kunst, Haai op sterk water. Als curator maakte hij in 2019 onder andere de tentoonstelling Vrijheid, waarin hij vijftig Nederlandse kernkunstwerken bij elkaar bracht in Museum de Fundatie in Zwolle, en is hij artistiek leider van de biennale Into Nature in Drenthe.

Ellen Deckwitz is dichter, schrijver, theatermaaker en columnist. Ze debuteerde met De steen vreest mij, waarvoor ze de C. Buddingh-prijs ontving. Laten volgenden o.a. Hoi Feest en Olijven moet je leren lezen. Ze presenteert geregeld poetry slams, won er zelf ontelbare, haalde de finale van De slimste mens, schrijft een wekelijkse columns in zowel NRC Handelsblad als De Morgen. In 2019 verscheen de dichtbundel Hogere natuurkunde. In 2020 Dit gaat niet over Grasmaaien over poëzie lezen. In dat jaar schreef ze ook het Boekenweekgedicht. Daarnaast maakt ze een podcast over literatuur Boeken FM.

Rebecca Schaefer is universitair hoofddocent bij Gezondheids- en Klinische Neuropsychologie, en leidt daar de ‘Music, Brain, Health & Technology’-groep. Voordat zij naar Leiden kwam werkte ze als SAGE Jr Research Fellow bij de University of California, Santa Barbara (VS) en daarvoor was ze een Marie Curie Fellow bij de universiteit van Edinburgh (VK). Haar promotieonderzoek deed zij aan het Donders Instituut voor Hersenen en Cognitie bij de Radboud Universiteit Nijmegen, na een MSc Klinische Neuropsychologie te hebben afgerond aan de Universiteit van Amsterdam en een MSc Muziekcognitie aan Keele University (VK). Zij is ook onderdeel van de staf van de Academie der Kunsten in Leiden, en begeleidt daar onderzoek en verzorgt onderwijs.

Saxofonist en muzikale allesvreter Benjamin Herman is één van de meest productieve musici van zijn generatie. Naast zijn bezigheden met New Cool Collective, dat al achtentwintig jaar zalen volspeelt over de hele wereld, maakte hij sinds de jaren negentig meer dan twintig soloplaten. Variërend van post-moderne interpretaties van het werk van componist Misha Mengelberg en samenwerkingen met schrijvers en vocalisten (Remco Campert, Jules Deelder, Ruben Hein, Wouter Hamel, Daniel von Piekartz), tot de verrassend plezante understatements van standards op albums als Café Solo en Trouble. Zijn trio als basisopstelling is in zijn zoektocht naar een herkenbare en persoonlijke saxgeluid is al drie decennia een terugkerend onderdeel. De liveoptredens met het trio kenmerken zich door een gevarieerd en eclectisch repertoire, zorgvuldig samengesteld uit Benjamin’s uitgebreide oeuvre. Met verve weten zij met z’n drieën het publiek te verrassen met een mix van tijdloze jazz, guilty pleasures en virtuoze uitspattingen.