Wie mag er op de taxi rijden in Amsterdam? De vorige keer dat de taxiwet veranderde, gingen grote groepen taxichauffeurs met elkaar op de vuist. Maar toch is ook nu de roep om ander beleid groot: de Amsterdamse taxiwereld is te duur en onveilig voor passagiers en te veel verweven met de criminaliteit. Wat moet er veranderen om grip te krijgen op de Amsterdamse taximarkt?
Toen in 2000 de taximarkt werd geliberaliseerd, leidde dat tot enorme rellen in Amsterdam. Het idee was dat de kwaliteit omhoog zou gaan, de prijzen omlaag zouden gaan en de criminaliteit en corruptie binnen het gesloten taxibolwerk zouden verdwijnen. Maar het gevolg was dat de chauffeurs van Taxicentrale Amsterdam (TCA) hun exclusieve vergunningen kwijtraakten en met hoge schulden bleven zitten. TaxiDirect, de nieuwe concurrent, moest dat ontgelden – en de beleidsdoelen werden niet per se gehaald.
Vanavond kijken we terug op de spiraal van geweld waarin de Amsterdamse taxiwereld twintig jaar geleden in terechtkwam. En we kijken naar de situatie nu: wat is de rol van online platforms als Uber, en wat voor macht heeft de Gemeente Amsterdam om eisen te stellen in een verregaand geliberaliseerde taximarkt?
Sprekers
Ook in De Balie
Europees verkiezingsdebat: hoe krijgen we Europa op het spoor
Deze avond gaan we in gesprek met bestuurders van spoorbedrijven zelf, en leggen we de vraag voor aan de Europarlementariërs: wat is er nodig voor een aanlokkelijk én betaalbaar Europees spoornetwerk?
Europees verkiezingsdebat over de online leefwereld van Amsterdammers
Deze avond gaan we in gesprek met experts en wethouder Alexander Scholtes over de digitale stad en gaan Europarlementariërs met elkaar in debat.
Techdenkers
5G, de vijfde generatie draadloze technologie, staat aan de vooravond van een revolutionaire verschuiving in de manier waarop we communiceren, werken en leven. Maar is dit wel iets wat we moeten willen?