TV NL EN

De Amsterdamse taxioorlog

De strijd om de stad

programmamaker
Veronica Baas
moderator
Katarina Schul
Katarina Schul
in samenwerking met

Wie mag er op de taxi rijden in Amsterdam? De vorige keer dat de taxiwet veranderde, gingen grote groepen taxichauffeurs met elkaar op de vuist. Maar toch is ook nu de roep om ander beleid groot: de Amsterdamse taxiwereld is te duur en onveilig voor passagiers en te veel verweven met de criminaliteit. Wat moet er veranderen om grip te krijgen op de Amsterdamse taximarkt? 

Toen in 2000 de taximarkt werd geliberaliseerd, leidde dat tot enorme rellen in Amsterdam. Het idee was dat de kwaliteit omhoog zou gaan, de prijzen omlaag zouden gaan en de criminaliteit en corruptie binnen het gesloten taxibolwerk zouden verdwijnen. Maar het gevolg was dat de chauffeurs van Taxicentrale Amsterdam (TCA) hun exclusieve vergunningen kwijtraakten en met hoge schulden bleven zitten. TaxiDirect, de nieuwe concurrent, moest dat ontgelden – en de beleidsdoelen werden niet per se gehaald. 

Vanavond kijken we terug op de spiraal van geweld waarin de Amsterdamse taxiwereld twintig jaar geleden in terechtkwam. En we kijken naar de situatie nu: wat is de rol van online platforms als Uber, en wat voor macht heeft de Gemeente Amsterdam om eisen te stellen in een verregaand geliberaliseerde taximarkt?

Sprekers

Sander ‘t Sas Journalist en schrijver ‘De Taxioorlog’
Bertho Eckhardt Voorzitter van KNV Zorgvervoer en Taxi
Paul VugtsMisdaadjournalist Het Parool
Peter Fonkert  oud-directeur TaxiDirekt
Jan den Hartog oud-taxichauffeur TCA