Een gezond zelfbeeld is essentieel voor de ontwikkeling van jongeren. Toch lijkt dit soms verder weg dan ooit. Uit langdurig hersenonderzoek van Eveline Crone en Renske van der Cruijsen blijkt dat ruim één op de drie jongeren mentale problemen ervaart. Men wijst al snel naar sociale media als de schuldige, maar dat is te simpel gedacht. Wat speelt er écht bij jongeren, en hoe kunnen volwassenen hen beter ondersteunen? Hoe laten we jongeren vol zelfvertrouwen aan hun volwassen leven beginnen?
Tijdens de tienertijd is het ‘sociale brein’ actiever dan ooit tevoren, wat unieke kansen biedt voor ouders en docenten om positief bij te dragen aan het zelfbeeld van jongeren. In hun boek Generatie Zelfvertrouwen ontleden Crone en Van der Cruijsen de mentale ontwikkeling van jongeren. Op basis van hersen- en gedragsonderzoek beschrijven zij welke factoren het zelfbeeld beïnvloeden en bieden zij handvatten om dit te verbeteren. Met de juiste ondersteuning is een gezond zelfbeeld voor iedere jongere binnen handbereik.
Deze middag nemen we de mentale gezondheid van jongeren onder de loep. Hoe hangt de vlag erbij en wat hebben jonge mensen nodig om weerbaar en optimistisch in het leven te staan?
Meer over de sprekers
Eveline Crone is hoogleraar neurowetenschappen in de maatschappij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en leider van het Society, Youth & Neuroscience Connected (SYNC lab). Haar eerdere boek Het puberende brein is uitgekomen in 2008.
Renske van de Cruijsen is onderzoeker bij de afdeling orthopedagogiek van het Behavioral Science Institute aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij specialiseerde zich afgelopen jaren in het onderzoek naar de ontwikkeling van het zelfbeeld bij jongeren.
Morsal Wali is projectmedewerker jongerenparticipatie bij MIND Us. Daarnaast heeft zij zich in het verleden ingezet als projectcoördinator, coach en begeleider voor de mentale gezondheid van jongeren. Zij pleit voor een actieve deelname van jongeren aan de conversatie.
Jules Christopher is een jonge (muziek)theatermaker en performer. Daarnaast spreekt hij op scholen als ervaringsdeskundige over thema’s rondom genderidentiteit. Sinds 2021 is hij Ambassadeur voor het platform “Genderpraatjes” van TransgenderNetwerkNederland (TNN), en steunt hij de Gender & Sexuality Alliances (GSA) en het COC door campagne te voeren.
Kalai To is projectleider bij Thrive Amsterdam mentaal gezond, een programma van de GGD Amsterdam. Zij werken altijd in co-creatie met partners in de buurten en wijken. Zo hebben ze oa in samenwerking met Jouw GGD (chat), Luisterlijn (bellen) en @Ease (walk in) het platform ‘Up Talk’ voor jongeren opgezet.
Dorinda Bucher is orthopedagoog en trainer bij o.a. War Child, Young Impact, UWC en Ollie. Zij geeft trainingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, maatschappelijke betrokkenheid en talentontwikkeling. Daarnaast geeft ze training aan docenten en jongerenwerkers, binnen en buiten het onderwijs, over mentaal welzijn en de docent-leerling relatie.
Frederiek Nabben is algemeen directeur en het creatieve brein achter Stichting Time Out. Zij maken interactief theater en onderzoek ineen over issues waar jongeren anno nu mee worstelen. Nabben heeft daarbij als missie: het welzijn van jongeren en studenten, bottom up, verbeteren door hun autonomie wakker te schudden.
Jolanda Hogewind is jarenlang als leidinggevende en bestuurder betrokken geweest bij het onderwijs in Amsterdam. Een inclusieve samenleving, onderwijs van de toekomst, arbeidsmarktrelevantie, gezondheid en vitaliteit, sport, kunst en cultuur zijn de maatschappelijke thema’s waar zij haar strategische keuzes op baseert.
Sprekers
Een avond over de kunst van het rouwen
Een avond over de kunst van het rouwen
How does China portray itself to its own people and to the outside world?
‘Denk je dat je ADHD hebt?’ In deze editie van Techdenkers bespreken we de invloed van technologie op ADHD.