TV NL EN

AFGELAST / Huren met Kuren: De Corporaties

Afgelast – wegens weigering woningcorporaties deel te nemen. Hoe gaan woningcorporaties om met meldingen van achterstallig onderhoud? Aan de hand van klachten rond het klantcontact, langdurige renovatietrajecten en toekomstperspectieven gaan we het gesprek aan.

Helaas hebben de woningcorporaties aangegeven niet in gesprek te willen op deze avond met dit format. Daarom heeft De Balie Live Journalism helaas moeten besluiten dat het geen zin heeft deze avond voort te zetten. Vragen? Opmerkingen? Mail LiveJournalism@DeBalie.nl

De Amsterdamse woningvoorraad is oud en honderden Amsterdammers zitten in slecht onderhouden woningen. Huurders maken zich zorgen over de afhandeling van klachten, gezondheidsrisico’s en soms langdurige renovatietrajecten. Hoe gaan woningcorporaties om met meldingen van achterstallig onderhoud? Er gaat veel goed, tegelijkertijd zijn er ook schrijnende gevallen met dagelijkse stress als gevolg. Wat kunnen we voor hen betekenen en deze situaties in de toekomst voorkomen?

Deze avond gaan we in gesprek met woningcorporaties, huurders en andere belangstellenden over een onderbelicht Amsterdams probleem, aan de hand van drie thema’s die terugkomen in het onderzoek dat De Balie Live Journalism de afgelopen maanden deed:

  • Het contact tussen huurders en woningcorporaties loopt soms moeizaam. Bewoners spreken over intimidatie en het links laten liggen van meldingen van achterstallig onderhoud.
  • Bewoners ervaren dat renovatietrajecten lang duren. Hoe verklaren we dit? Is er een versnelde oplossing mogelijk voor de écht schrijnende gevallen? En hoe kunnen we renovatietrajecten verbeteren zodat er van uitstel geen afstel komt?
  • Toekomstperspectieven: wat hebben corporaties nodig van de gemeente om beter aan onderhoud te kunnen doen? Hoe kan lokaal en landelijk beleid de zorgplicht van woningcorporaties stimuleren?

Ben je bekend met de praktijk van woningcorporaties en onderhoud, als huurder, of vanuit professionele betrokkenheid? Maak je je zorgen over achterstallig onderhoud, of ben je gewoon nieuwsgierig? Kom meepraten!

Meld je (gratis) aan via de ticket-knop. Of doe een donatie om meer van dit soort onderzoek mogelijk te maken. Kom vroeg, de zaal gaat open om 19:45 uur. Op de hoogte blijven van De Balie Live Journalism? Of een tip delen? Stuur ons een mailtje op LiveJournalism@DeBalie.nl

De Balie Live Journalism

Uit de enquête die de onderzoeksredactie van De Balie uitzette in samenwerking met AT5, komt naar voren dat honderden Amsterdammers zich zorgen maken om de staat van hun huurwoning: slechte isolatie, geluidsoverlast, hittewoningen en scheuren in het plafond worden het vaakst genoemd. Van de respondenten zegt 60% een melding te hebben gemaakt bij de verhuurder, zonder dat de klacht verholpen werd. 39% van de respondenten huurt van een particuliere verhuurder. Klachten die wel worden gehoord, worden soms knullig verholpen. Bijna een kwart heeft last van schimmel in hun woning, bij woningen van woningcorporaties is dat zelfs 35%.

De tafelgesprekken eind september met huurders en raadsleden vormden het startpunt van ons onderzoek naar achterstallig onderhoud in Amsterdam. Maandag 28 oktober spraken we over de rol van particuliere verhuurders. Op 17 december presenteren we tot slot een theatrale voorstelling waarmee we het onderwerp bij politiek en anderen hoog op de agenda zetten.

Sprekers

Portret in BuitenveldertHet contact met de woningbouwvereniging irriteert Amir* het meest: ‘Ze denken niet mee. Dus moest ik Stichting !WOON inschakelen’.
Resultaten enquêteEn hou deze pagina in de gaten voor de definitieve line-up!

Bewoners ervaren dat renovatietrajecten lang duren. Is er een versnelde oplossing mogelijk voor de écht schrijnende gevallen?