Kunstenaar en auteur van ‘Missen als een ronde vorm’, Hanne Hagenaars, gaat met Marli Huijer, Arnoud Holleman en Samboleap Tol in gesprek over rouw, missen en de rol die kunst daarbij kan innemen. Hoe gaan verschillende culturen om met gemis? Wat kan de westerse samenleving leren van niet-westerse rouwrituelen?
Rouw kruipt waar het niet gaan kan. Dat merkte Hanne Hagenaars toen ze herinneringen aan haar jong overleden moeder onderzocht – die waren er eigenlijk niet. In huis was geen enkel spoor van foto’s of voorwerpen die deden denken aan haar, want haar vader hertrouwde snel.
‘Het geheugen laat los als er geen onthoud-haakjes zijn’, schrijft Hagenaars in haar boek Missen als een ronde vorm (2023), een verzameling van rouwkunst in woord en beeld. ‘Nu is er tijd om het tekort van de stilte goed te maken. Hier, alsjeblieft, een boek.’
Over Missen als ronde vorm
Hagenaar sprak voor haar boek met kunstenaars van over de hele wereld, die eigenzinnige manieren vonden om het gemis van een dierbare een plek te geven. Voor de een is dat het namaken of schilderen van een tastbaar aandenken – dat ene theekopje, of dat kookschort met bloemen. Voor de ander is het maken van kunst op zich – hoe nietszeggend of amateuristisch ook – een manier om uit bed te komen.
Sprekers
Altijd als eerste op de hoogte van onze programmering, De Balie podcasts, Tv fragmenten en de nodige verdieping.
Ook in De Balie
Benefietconcert: Music in times of war
Benefiet concert: muziek in tijden van oorlog. Met Maya Fridman (cello), Maryana Golovchenko (zang), Hanna Shybayeva (piano) & Konstantyn Napolov (percussie)
Monira Al Qadiri, Hartwig Art Foundation
The Kuwaiti visual artist Monira Al Qadiri researches how entire cultures and landscapes are exploited by the addictive but destructive substance of oil.