Roos Ouwehand is een van de succesvolste scenarioschrijfsters van Nederland, en ook een van de veelzijdigste. Zo schreef ze de hitserie Oogappels – waarin puberperikelen en gezinsdynamieken grappig en pijnlijk worden neergezet, maar ook De Joodse Raad. Aan deze historische dramaserie werkte Ouwehand vijf jaar, op zoek naar nuance en levendigheid rondom een zwaar beladen thema. Hoe vind je de juiste toon voor een scenario?
Programmamaker Veronica Baas gaat met Roos Ouwehand in gesprek over wat haar werk sterk maakt, haar schrijfproces en over het verschil tussen zelf op de planken staan en bedenken wat er gezegd moet worden.
Over Roos Ouwehand
Roos Ouwehand (1968, Leidschendam) is actrice en scenarioschrijver. Na haar eindexamen aan de Toneelschool Amsterdam in 1993 speelde zij in verschillende televisieseries, en in films als Filmpje en Piece of my heart. In 1997 ontving Ouwehand de Colombina Prijs voor haar rol in Een soort Hades. Haar werk als co-scenarist van de hitserie Oogappels is bekroond met een Gouden Televizier-Ring.
Sprekers
Ook in De Balie
What is the role of literature when democracy is on a tipping point?
We speak with Haratischwili about the increasing Russian threat in Georgia, the relationship between Eastern and Western Europe, and writing in times of war.
Plein Publiek – een serie diepte-interviews
Hij wordt ook wel de Caravaggio van het Binnenhof genoemd, David van Dam. Hoe weet hij in een fractie van een seconde deze iconische beelden te schieten? En hoe ziet hij zijn rol in de beeldvorming van politiek in den Haag?
With Matej Drlička and Milo Rau
More and more far right politicians in Europe are trying to silence artists and institutions. During this evening, we will discuss what kind of opposition can be formed against these developments.