Begin november sprak Marina Abramović in De Balie over haar opera-performance ‘7 Deaths of Maria Callas’ – een ode aan de wereldberoemde Grieks-Amerikaanse sopraan. Wanneer doet onze fascinatie voor vrouwelijke grootheden als Callas hen eer aan? Was hun kunstenaarsbestaan echt zo tragisch, of zijn we geneigd hen (na de dood) tot mythe te verheffen? En welke rol spelen biopics en documentaires hierin?
Tijdens de European Cinema Night grijpen we terug naar de documentaire Maria by Callas: In Her Own Words uit 2018. Callas’ carrière begint als 13-jarige leeftijd op het conservatorium van Athene. In de jaren 50 betovert ze met haar onvergelijkbare zang, meeslepende spel en charisma het wereldwijde publiek. Tegelijk komt ze door haar stemproblemen en liefdesleven in het vizier van de schandaalpers, die haar tot haar dood op de huid zit. In 1977 – ze is dan 53 – sterft Callas een eenzame dood in haar appartement in Parijs.
Regisseur Tom Volf bouwt Maria by Callas op rond een tv-interview met David Frost uit 1970. ‘Ik had liever een gelukkig gezin gehad en kinderen’, vertelt ze hem. ‘Dat is de voornaamste roeping van de vrouw. Maar het lot heeft me deze carrière gegeven.’
Na de vertoning gaan we in gesprek met Basje Boer die over film, popcultuur, beeldende kust en literatuur schrijft voor o.a. De Groene Amsterdammer en De Filmkrant. Op 13 december verschijnt haar essaybundel ‘Pose – Over hoe we kijken en wie we spelen’.
Andrea Posthuma geeft namens Creative Europe Desk NL een inleiding bij de film.
Sprekers
Aanmelden is verplicht.